جلوگیری از انتشار ۳۰۰ هزار تن گاز دی‌اکسیدکربن با ساخت نیروگاه بیوگاز

به گزارش شهرآرانیوز؛ علی نجفی در مراسم آغاز عملیات اجرایی بزرگ‌ترین نیروگاه بیوگازسوز کشور اظهار کرد: مباحث زیست‌محیطی تا چند سال قبل موضوعی لوکس و تجملاتی تلقی می‌شد، اما با گسترش صنعت و آثار منفی آن در زندگی مردم، به امری ضروری و چالش سیاسی تبدیل شده است.

وی افزود: امروزه این موضوع در قالب تعهدات بین‌المللی مطرح می‌شود و بسیاری از کشور‌ها از این طریق امتیازاتی اخذ می‌کنند و اگر دانشی در این زمینه وجود باشد، از آن به‌عنوان سلاح برنده استفاده می‌کنند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد بیان کرد: در کشور ما نیز حساسیت به موضوعات زیست‌محیطی افزایش پیدا کرده و اقدامات مدیریت شهری نیز به منصه ظهور رسیده است.

نجفی خاطرنشان کرد: اولین نیروگاه غرب آسیا در اردیبهشت‌ماه سال ۸۸ و اولین مجتمع صنعتی بازیافت و بزرگ‌ترین محل دفن زباله بهداشتی در مشهد به‌صورت عملیاتی ایجاد شده است.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی بزرگ‌ترین نیروگاه بیوگازسوز کشور، تصریح کرد: ۲۰ سال است که در این مکان زباله دفن می‌شود و تاکنون ۶ میلیون تن زباله دفن شده و از روز‌های آغازین تمام مباحث مهندسی لحاظ شده است و با شرایط استحصال گاز و تولید انرژی این کار انجام می‌شود.

معاون محیط‌ زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه اکنون از روش دفنی ارتفاعی استفاده می‌شود، گفت: باتوجه‌به ظرفیت اسمی نیروگاه و ۳ مگاوات در سال، ۳۰۰ هزار تن از انتشار دی‌اکسیدکربن جلوگیری می‌شود و امیدواریم سایر شهر‌ها نیز از این فرایند الگو بگیرند، زیرا محیط زیست محدود به مشهد نیست.