افزایش تعداد بی‌سوادان در حاشیه شهر مشهد
علی صمدی جوان

به گزارش شهرآرانیوز، سید جمال وزیری با اشاره به سالروز تشکیل «نهضت سوادآموزی» در کشور اظهار کرد: خوشبختانه در سال جاری، نرخ باسوادی افراد سنین ۱۰ تا ۴۹ سال در خراسان رضوی به ۹۷/۹درصد رسیده است. این عدد در سال ۱۴۰۰ در حدود ۹۷/۱درصد بوده است و ما موفق به افزایش ۸دهم درصدی میزان باسوادی شده‌ایم.

وی ادامه داد: بیشترین مخاطبان سوادآموز ما را عشایر، ساکنان حاشیه شهر مشهد و مناطق روستایی تشکیل می‌دهند که توسط ۱۹۸۰ آموزش‌دهنده باسواد می‌شوند.

وزیری با اشاره به تعداد نفراتی که در سال جاری باید به جرگه باسوادان بپیوندند، گفت: براساس ابلاغ وزارت آموزش و پرورش، سهم سوادآموزی خراسان رضوی در سال تحصیلی جاری، ۲۷هزار و ۸۶۷ خواهد بود که تاکنون ثبت نام ۹۸۰۰ نفر محقق شده است.

وی درباره همکاران این معاونت و آخرین وضعیت استخدامی آنان توضیح داد: از سال ۱۳۹۲ تاکنون، مجوز جذب آموزش‌دهنده نداشته‌ایم و از همان تاریخ با ۲۲۰۰ آموزش‌دهنده فعالیت خود را انجام داده‌ایم که در این مدت، ۶۰۰ نفر تبدیل وضعیت شده و به استخدام درآمده‌اند. همچنین تعداد ۵۷ نفر از این همکاران نیز خرید خدمت کرده‌اند، اما همچنان با ما همکاری می‌کنند و امیدواریم در آینده و در صورت وجود شرایط، تعداد بیشتری از این عزیزان تبدیل وضعیت شوند.

وزیری درباره چرایی افزایش نرخ بی‌سوادی در حاشیه شهر مشهد گفت: استان خراسان رضوی به‌ویژه مرکز آن، مهاجرپذیر است و ما از سایر استان‌ها نیز مخاطب داریم. همچنین اتباع نیز نقشی تعیین‌کننده در افزایش نرخ بی‌سوادی دارند؛ زیرا مهاجرت آنان به ایران و محروم‌بودن از تحصیل در سایه سیاست‌های طالبان، تقاضا برای سوادآموزی را افزایش داده است و بیشتر متقاضیان نیز در منطقه حاشیه شهر مشهد هستند.

وی ادامه داد: خراسان رضوی اکنون دومین میانگین سوادآموزی در کشور پس از خوزستان را دارد و در جذب اتباع سوادآموز، استان ما در رتبه نخست کشور قرار دارد. بنابراین و با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته است، انتظار داریم در سال ۱۴۰۲، نرخ باسوادی را به ۹۸/۵درصد برسانیم.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی خاطرنشان کرد: دوره‌های سوادآموزی از بی‌سوادی تا پایه ششم خواهد بود و اگر سوادآموز در سن استاندارد رفتن به مدرسه باشد، جذب مدرسه خواهد شد و اگر سن او بیشتر باشد، راهی مدارس بزرگ‌سالان می‌شود و مقاطع تحصیلی تا دیپلم را سپری خواهد کرد.

راه‌اندازی مدرسه برای سوادآموزان زندانی

وزیری با اشاره به این طرح گفت: مراکز سوادآموزی در زندان‌ها نیز برپا شده است و افراد زندانی می‌توانند تا مقطع دیپلم را بگذرانند و در صورت موفقیت در آموزش، از سوی اداره کل زندان‌ها، مشوق‌هایی برای این افراد در نظر گرفته خواهد شد.

طرح‌هایی کشوری با محوریت خراسان رضوی


معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی ضمن گرامیداشت سالروز تأسیس نهضت سوادآموزی با اشاره به برنامه‌های این اداره کل اظهار کرد: برای نخستین‌بار در کشور، طرح ملی «سواد‌های دوازده‌گانه» با محوریت خراسان رضوی ارائه و اجرا خواهد شد که شامل سواد رسانه، سواد عاطفی، مال، اداری، تربیتی و... خواهد بود. همچنین سند جامع سوادآموزی استان، اطلس سوادآموزی مناطق و شهرستان‌ها و باشگاه سوادیاران با محوریت ۴۷ اداره آموزش و پرورش در استان، از جمله اقدامات معاونت سوادآموزی در راستای ارتقای سواد و سوادآموزی در خراسان رضوی است.