«روز ملی مشهد» فرصتی برای گردشگری معلولان باشد
علی صمدی جوان

به گزارش شهرآنیوز، مسعود فیروزی با گرامیداشت «روز ملی مشهد» و ضرورت‌های بهره‌مندی همه شهروندان از این روز گفت: مشهد شرایط خاصی دارد و جامعه افراد دارای معلولیت از سراسر کشور، چه به‌عنوان زیارت، کسب‌وکار، تحصیل و... تمایل فراوانی به حضور و حتی اقامت در این کلان‌شهر مذهبی دارند.


وی ادامه داد: همین مسئله دلیل خوبی برای پرداختن به موضوع «پاراتوریسم» در مشهد است. باید دانست که معلولان اقلیتی بزرگ در جهان هستند که نزدیک به ۸۰۰میلیون نفر را شامل می‌شوند و گذشته از آن، تعداد فراوانی از ایشان در کشور‌های اسلامی زندگی می‌کنند و همین گزاره می‌تواند مشهد را به‌عنوان شهری مذهبی و مهم به معلولان جهان اسلام معرفی کند.


فیروزی افزود: برای آنکه همه افراد دارای معلولیت از برکات شهر امام رضا‌(ع) بهره‌مند شوند و سیمای مذهبی این شهر به‌درستی تبیین شود و مورد بهره‌برداری داخلی و خارجی قرار گیرد، دستگاه‌های دولتی همچون وزارت میراث فرهنگی، وزارت فرهنگ، وزارت امور خارجه، وزارت رفاه، شهرداری‌ها و... باید با هم‌فکری و هماهنگی یکدیگر عمل کنند تا شرایط برای پاراتوریسم بهتر شود.


مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: جمعیت ساکن دارای معلولیت در مشهد رو به افزایش است و اگر بخواهیم زائران و مسافران دارای معلولیت را نیز پذیرش کنیم، در کوتاه‌مدت دچار مشکل ارائه خدمات خواهیم شد؛ اما با برنامه‌ریزی، دسترس‌پذیری و ایجاد فضا‌های بهینه و متناسب با معلولان، فرصت پاراتوریسم را از دست نخواهیم داد.


فیروزی در پایان بار دیگر به «روز ملی مشهد» اشاره کرد و گفت: برای چنین مناسبت مهمی نباید معلولان را از سایر اقشار جامعه جدا کرد؛ بلکه باید آمایش سرزمین، شرایط جغرافیایی و فرهنگی را متناسب با همه آحاد جامعه دسترس‌پذیر کرد.