رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی مشهد: بازنشستگان تأمین اجتماعی به نحوه پرداخت عیدی پایان سال معترض هستند
طنین همتی

به گزارش شهرآرانیوز، با نزدیک‌شدن به پایان سال، طبق هر سال بحث پرداخت عیدی کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی و بازنشستگان کشوری و تعیین میزان پرداخت آن‌ها مطرح می‌شود. عیدی پرداختی سال گذشته کارگران تأمین اجتماعی تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی با کارکرد یک‌سال کامل، حداقل ۵ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۹۹۰ تومان و حداکثر ۷ میلیون و ۹۶۶ هزار و ۴۸۵ تومان بود. همچنین، عیدی پرداختی به بازنشستگان تأمین اجتماعی ‌مانند بازنشستگان کشوری میزان پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) بازنشستگان، مستمری‌بگیران، حقوق وظیفه از‌کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمان متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیرو‌های مسلح و سایر صندوق‌های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از‌کار‌افتاده کلی مبلغ ۱۶۰۰۰۰۰۰ ریال بوده است.

امسال هم ‌مانند سال گذشته نحوه محاسبه پرداخت عیدی به کارگران و بازنشستگان به همین شکل است. اما بازنشستگان تأمین اجتماعی به این نحوه پرداخت عیدی اعتراض دارند؛ اینکه چرا در طول خدمت، حقوقشان کارگری پرداخت می‌شد و اکنون بعد از بازنشستگی این میزان پرداختی به حداقل عیدی تبدیل می‌شود.
رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی مشهد در گفت‌وگو با شهرآرانیوز درباره این اعتراض به قانون می‌گوید: عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی مانند عیدی حداقلی به کارمندان دولت پرداخت می‌شود، درحالی‌که عیدی کارگران فرق می‌کند. اگر به یک کارگر در دوره خدمتش به اندازه دو ماه حقوق پرداخت می‌شده است، بعد از بازنشستگی چرا عیدی آن حداقلی می‌شود.
به گفته قربانعلی رمضانی، این طرح چند سالی است به مجلس داده شده است که عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی مانند دوره خدمتشان پرداخت می‌شود و وقتی بازنشسته می‌شوند، به‌جای اینکه این پرداختی بهتر باشد، پرداخت عیدی حداقل می‌شود که نباید این‌گونه نباشد. 
ادعای سازمان تأمین اجتماعی این است که ما‌ چون از بیمه حق عیدی کسر نمی‌کنیم، پرداختی عید به بازنشسته به این شکل است. شاید این ادعا توجیه قانونی داشته باشد، اما بازنشسته هم مقصر نیست. کارگری که تا دیروز به این شکل عیدی دریافت می‌کرده است، چرا بعد از بازنشستگی مثل کارمندان عیدی نگیرد.

وی تصریح کرد: این موضوع مورد اعتراض همه کانون‌های بازنشستگی است و این پیشنهاد هم داده شده است که از عیدی هم حق بیمه کسر شود تا کارگر وقتی بازنشسته می‌شود، به‌معنای واقعی عیدی دریافت کند. امیدواریم سازمان تأمین اجتماعی به درخواست بحق بازنشسته‌های تأمین اجتماعی توجه کند. ما به عیدی که مانند عیدی به کارمندان پرداخت می‌شود، معترضیم و عیدی بازنشستگان باید مانند کارگران پرداخت شود.

وی درباره اضافه حقوق‌هایی که اعلام کردند، تأکید کرد: ما معوقات انباشته‌ای دراین‌باره داریم، اما سازمان این معوقات را ماه به ماه پرداخت می‌کند. درحالی‌که در تأخیر پرداخت افزایش حقوق امسال بازنشسته‌ها مقصر نبودند، اشکال از این بود که دولت راه اشتباهی رفت و ما را در بستر کارمندان دولت برد که خلاف قانون تأمین اجتماعی بوده است. در نهایت هم ۳۸ به اضافه ۵۱۵ هزار تومان اجرا شد که ما این تفاوت‌ها را طلبکاریم. ما تقاضا می‌کنیم به‌جای اینکه این تفاوت ماه به ماه پرداخت شود، با نزدیک‌شدن به پایان سال و شب عید، عیدی بازنشستگان پرعائله زودتر پرداخت شود تا بازنشستگان شب عید دل خوشی داشته باشند. انتظار ما امسال از دولت این است نسبت به تورم، حقوق را افزایش دهد. بازنشستگان تأمین اجتماعی از نظر معیشت به‌شدت مشکل دارند.
بازنشسته‌ای که ۳۰ سال حق بیمه درمان پرداخت کرده است، چرا الان که باید از آن استفاده کند، باید پول آزاد برای بیمه تکمیلی پرداخت کند. متأسفانه سازمان تأمین اجتماعی بستر را برای درمان بازنشستگان آماده نکرده است. انتظار این است که دولت هم به بحث درمان بازنشستگان وارد شود.