نگارخانه الهی
حسین ابراهیمی

 جهان رنگ‌ها فقط در بوم‌های نقاشی نیست. هر فردی رنگی دارد، زندگی هر کسی رنگی دارد. زندگی ما سرشار از رنگ‌های مختلف است که با اعمال و رفتار و اختیار خودمان به آن می‌رسیم. در آیه۱۳۸ سوره بقره آمده است: صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ رنگ خدایی بپذیرید! رنگ ایمان، توحید، اسلام و چه رنگی از رنگ خدایی بهتر است؟! و ما تنها او را عبادت می‌کنیم.

قرآن به ما می‌گوید که همه این رنگ‌ها ازبین‌رفتنی است. رنگ‌ماندنی رنگ خداست، رنگ عبودیت و انسانیت است که راز رسیدن به این همه، نشستن روی سجاده عبادت است، نشست و برخاست با خداست که یقینا هر کس با کسی نشست و برخاست کند از او رنگ می‌گیرد و مانند او می‌شود به شرط آنکه این معاشرت و هم‌زبانی از روی خواست قلبی باشد، همراه با اشتیاق و شور باشد و همین، چیزی است که باید در نمازهای خودمان ایجادکنیم.

اما این شور و اشتیاق چگونه در عبادت و نماز ما ایجاد می‌شود؟ یکی از ایرادهای مهم در افراد مذهبی‌ این است که خیال می‌کنند شناخت عبادت و نماز با خواندن رساله‌های علمیه و کتاب‌های احکام حاصل می‌شود و حال آنکه آنچه در این کتاب‌های شریف، با زحمت علمای بزرگ نگاشته شده است، صورت نماز است، شکل ظاهری عبادت است، مرزها و دیوارهای این شهر است اما اینکه ساختمان‌های این شهر چرا این‌گونه ساخته شده‌اند و چگونه رونق و نشاط به این شهر می‌آید در این کتاب‌ها نیست. با روح و باطن این نماز و عبادت، در کتاب‌های اسرار و رازهای نماز می‌شود آشنا شد، در کتاب‌های آداب قلبی نماز می‌توان به باطن این عبادت و راه تحصیل این اشتیاق قلبی دست یافت.

امام خمینی(ره) در کتاب آداب الصلوه درباره نماز می‌فرمایند: ای عزیز، دامن همت به کمر زن و دست طلب بگشای و با هر تعب و زحمتی است حالات خود را اصلاح کن و شرایط روحی نماز اهل معرفت را تحصیل کن؛ و از این معجون الهی که با کشف نام محمدی(ص) برای درمان تمام دردها و نقص‌های نفس فراهم آمده است استفاده کن. خود را تا مجال است از این منزلگاه ظلمت، حسرت، ندامت و چاه عمیق بُعد، مستخلص کن و به معراج وصال و قرب کمال برسان که اگر این وسیله از دست رفت، وسایل دیگر منقطع است. «اِن قـُبـِلـَت قـُبـِل ما سِواها و إن رُدَت رُدَ ما سِواها» یعنی «اگر نماز پذیرفته شد سایر اعمال پذیرفته می‌شود؛ و اگر رد شد کارهای دیگر نیز رد می‌شود.»

به دیگر سخن آنچه با خواندن و عمل‌کردن به رساله‌های احکام به‌دست می‌آید صحت نماز است اما قبولی نماز که تمام تأثیرگذاری و لذت و حیات نماز در آن است، در گرو عمل‌کردن به آداب قلبی و عمل‌کردن به دستورات علما در کتاب‌های آداب و اسرار نماز است. از خداوند بزرگ می‌خواهیم که توفیق اصلاح نماز و عبادت را به همه ما عنایت کند تا ان‌شاءا... در این نگارخانه الهی شخصیت و زندگی ما رنگ دلپذیر و جاوید الهی بگیرد.