آیا سرمای سوزان سال ٨۶ در مشهد تکرار خواهد شد؟
بیتا سخایی

به گزارش شهرآنیوز، بارش برف امسال مشهد و همچنین ورود توده هوای سرد یادآور سرمای سخت سال ١٣٨۶ است. شاید سالی که مشهد و ایران چنین هوای سردی را به چشم ندیده بودند. سردی استخوان‌سوزی که از اوایل دی‌ماه شروع شد و در ١٨ دی‌ماه دمای هوا به منفی ٢١ درجه رسید. بعد از آن در ١٣ بهمن‌ماه برف شدیدی روی زمین نشست و رکورد ٢٢ سانتی‌متری را ثبت کرد و دما به منفی ۶.٢ سانتی‌گراد رسید.

این برف سبب تعطیلی مدارس، بسته‌شدن راه‌ها و لغو پروازها شد. در آن سال‌ هزار و ١٣ ‌تصادف ثبت شد که ٩٢۴ مورد آن همراه با خسارت بود. همچنین در‌ ٢٢ دی‌ماه همان سال شش واگن قطار مسافربری مشهد به تبریز از ریل خارج شد که خوشبختانه خسارت جانی در پی نداشت.

فوری و مهم

ادارات مشهد و خراسان رضوی فردا (دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱) تعطیل شد

این برف سنگین کاهش دمای محسوسی به‌همراه داشت که بحران دیگری چون قطعی گاز را رقم زد. ‌مردم شهرستان‌های کاشمر، تربت‌حیدریه، خلیل‌آباد و بردسکن با نوسانات فشار گاز و قطعی گاز مواجه بودند‌. چنان‌که ‌علی عسگری، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از سوخت‌رسانی به اقصی نقاط کشور، گفت: تولید انرژی و سوخت برای مصرف از وظایف مهم حاکمیتی است. سؤال من این است که با وجود این همه انرژی در کشور چرا شورای عالی انرژی جلسه تشکیل نمی‌دهد و ضرورت طرح جامع برای تأمین انرژی را در دستور‌کار‌ قرار نمی‌دهد‌؟

حال از آن سال ١۵ سال گذشته و دوباره مشهد‌ برابر توده هوای سرد قرار گرفته‌ و سؤال اینجاست با توجه به هشدارهای هواشناسی، آیا مسئولان تدبیر لازم را اندیشیده‌اند که بار دیگر سال ٨۶‌ تکرار نشود؟

بیشتر بخوانید:

تداوم کاهش دما، یخبندان و لغزندگی در مشهد و خراسان رضوی (٢٢ دی‌ماه ١۴٠١)

هوای مشهد سرد‌تر از مسکو، اسلو، هلسینکی و آلاسکا (۲۲ دی ماه ۱۴۰۱)