لغو آزمون زبان آیلتس چه پیامدهایی برای جامعه علمی کشور خواهد داشت؟
علی صمدی جوان

شهرآرانیوز - رضا پیش‌قدم، استاد زبان انگلیسی دانشگاه فردوسی مشهد، در گفتگو با شهرآرانیوز اظهار داشت: اطلاع دقیقی از لغو یا عدم لغو برگزاری آزمون آیلتس در ایران ندارم و مدیران سازمان سنجش کشور باید پاسخگوی این سوال باشند.

وی ادامه داد: با توجه به دستورالعمل لغو برگزاری آزمون‌های زبان ویژه دانشجویان مقاطع دکتری تخصصی دانشگاه‌های کشور از مهرماه سال ۱۴۰۲، بعید نیست آزمون‌های بین المللی‌ای همچون آیتلس که زمینه‌ای برای مهاجرت‌های تحصیلی و کاری به حساب می‌آید هم لغو شود.

پیش‌قدم علت این اتفاق را چنین مطرح کرد: با توجه به راه‌اندازی آموزش زبان‌های روسی و چینی و گسترده‌تر شدن تعداد زبان‌هایی که قابلیت مهاجرت را بین ایرانیان بیشتر می‌کند، بدین ترتیب بدیهی است برخی بخواهند سیطره علمی زبان انگلیسی و مقصد‌های مهاجرتی نیازمند به مدرک زبان انگلیسی کم‌رنگ شود.

استاد زبان دانشگاه فردوسی مشهد در مورد آزمون زبان «دولینگو» یادآور شد: این آزمون آنلاین و بین المللی است که در زمان پاندمی کرونا در جهان مطرح شد و همچنان نیز از اعتبار بالایی برخوردار است. اما اینکه بتواند جایگزین آزمونی مانند آیلتس در ایران شود را اکنون نمی‌توان بررسی کرد.