رشد ۲ برابری سهم شهرداری‌ها از اوراق مشارکت در سال آینده
مسعود سلطانی

به گزارش شهرآرانیوز، در بودجه سال ۱۴۰۱ این امکان برای شهرداری‌ها پیش بینی شده بود که برای پروژه‌های حمل و نقل عمومی و زیر ساخت‌های شهری، مدیریت پسماند و نیروگاه‌های زباله سوز، بازسازی بافت‌های فرسوده و ساماندهی حاشیه نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی تا سقف ۱۲ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت اسلامی منتشر کنند.

دولت نیز متعهد شده بود تا سقف ۶ هزار میلیارد تومان در صورتی که اوراق صرف پروژه‌های قطار شهری و حمل نقل عمومی شود، بازپرداخت اصل و سود ۵۰ درصد اوراق را بر عهده گیرد.

 همچنین در قانون سال گذشته به طور مشخص ۲ هزار میلیارد تومان از اوراق تعیین شده باید به بازآفرینی شهری بافت‌های فرسوده پیرامون حرم مطهر رضوی، حرم حضرت معصومه (س)، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و حرم شاهچراغ اختصاص می‌یافت.

رشد ۲ برابری سهم شهرداری‌ها از اوراق مشارکت

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ سهم شهرداری‌های از مجوز‌های انتشار اوراق مشارکت تقریبا رشد ۲ برابری داشته و از ۱۲ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۲۲ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

همچنین تعهد دولت در خصوص بازپرداخت اصل و سود اوراق نیز رشد ۲ برابری داشته است. سال ۱۴۰۱ دولت دربرابر بازپرداخت اصل و سود ۵۰ درصد از  ۶ هزار میلیارد تومان از اوراق تعهد داده بود و امسال این تعهد را برای ۱۰ هزار میلیارد تومان از اوراق داده است.

این نکات به صراحت در بند (د) تبصره (۵) لایحه قانون برنامه و بودجه سال ۱۴۰۲ آمده است که در ادامه می‌خوانید:

«به منظور توسعه حمل و نقل عمومی به شهرداری‌های کشور و سازمان‌های وابسته به آن‌ها اجازه داده می‌شود با تأیید وزارت کشور تا سقف یکصد هزار میلیارد (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اوراق مالی اسلامی ریالی با تضمین خود و با بازپرداخت اصل و سود آن توسط همان شهرداری‌ها منتشر کنند. تضمین بازپرداخ اصل و سود این اوراق برای اجرای طرح‌های قطار شهری و حمل و نقل شهری به نسب پنجاه درصد (۵۰%) دولت و پنجاه درصد (۵۰%) شهرداری‌ها است.

به شهرداری‌های کشور و سازمان‌های وابسته به آن‌ها اجازه داده می‌شود بابت توسعه حمل و نقل عمومی و زیر ساخت‌های شهری، مدیریت پسماند و نیروگاه‌های زباله سوز، بازسازی بافت‌های فرسوده و ساماندهی حاشیه نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی با تایید وزارت کشور، تا سقف یکصد و بیست هزار میلیارد (۱۲۰,۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰,۰۰۰) ریال اوراق مشارکت با تضمین خود منتشر نمایند.»