چرا کمبود گاز داریم؟ | علت قطع صادرات گاز ترکمنستان به ایران
طنین همتی

به گزارش شهرآرانیوز، براساس اعلام وزیر نفت بیش از ۲۰ استان کشور دمای هوا منفی ۱۰ درجه را در یک هفته گذشته تجربه کردند. همین امر باعث شد با وجود قطعی گاز و محدودیت مصرف در بخش صنایع و در اولویت قرار‌گرفتن بخش خانگی، در بعضی نقاط دچار افت فشار گاز شویم.

مصرف گاز خانگی درایران ۶ برابر دنیا

میزان مصرف گاز در بخش‌های خانگی و تجاری کشور، مرز‌های ۷۰۰ میلیون مترمکعبی در روز را هم درنوردید؛ افزایشی ۱۵۰ میلیون مترمکعبی در مصرف گاز در شرایط فعلی در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل. 

این میزان مصرف گاز را می‌توان معادل تولید ۶ فاز میدان گازی پارس‌جنوبی ارزیابی کرد. در یک تصویر کلی‌تر، ایران ۶.۷ برابر بیشتر از سرانه مصرف گاز دنیا و سه برابر بیشتر از کل اتحادیه اروپا گاز مصرف می‌کند. 

ورود سامانه‌های هوای سرد، افت شدید دما و سرمای فراگیر در بیشتر نقاط کشور، دمای هوا را در برخی ‌مناطق تا منفی ۲۸‌درجه سانتی‌گراد کاهش داده، به نحوی که اکنون در بیش از ۲۰ استان کشور، دمای هوا به منفی ۱۰‌درجه رسیده است. مجموعه این عوامل، بر رشد فزاینده مصرف گاز در سراسر کشور تأثیری جدی گذاشته است.

چرا ترکمنستان گاز صادراتی به ایران را قطع کرده است؟

شب گذشته شرکت گاز خراسان رضوی در پیامکی به مشترکانش دلیل افت فشار گاز استان را قطع گاز وارداتی اعلام کرد و از آن‌ها خواست در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند:

«مشترک محترم با توجه به قطع گاز وارداتی و رسیدن به مرز هشدار، گرمای منازل هم‌استانی‌ها به‌شدت در گرو کاهش مصرف شما عزیران است.»

با توجه به فراگیر‌شدن کاهش محسوس دما در کشور‌های هم‌جوار، ترکمنستان به‌علت سردی هوا و کمبود گاز مجبور به قطع گاز بخشی از این کشور شده و گاز صادراتی به ایران را قطع کرده است. به گفته وزیر نفت این موضوع نگرانی‌هایی برای استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، گلستان و سمنان به وجود آورده است.

حتما بخوانید

گاز برخی از مشترکان شهر سبزوار قطع شد

قطع گاز به برخی نقاط مشهد رسید | مردم در مصرف گاز صرفه جویی کنند

گاز در خراسان جنوبی در حالت پایدار است | افت محسوس گاز در بشرویه و نهبندان

جهان‌آبادی: گاز ۱۶ هزار مشترک در تربت جام قطع است | با شرایط سختی روبرو هستیم و کسی پاسخگو نیست

وزارت نفت اعلام کرده تولید روزانه گاز خام در ایران در شرایط فعلی حدود یک میلیارد مترمکعب است که بعد از جداسازی میعانات گازی حدود ۸۵۰‌میلیون مترمکعب گاز مصرفی به‌دست می‌آید. افزایش میزان مصرف گاز خانگی از روزانه ۲۵۰‌میلیون مترمکعب در فصل گرم سال به محدوده ۶۵۰‌میلیون مترمکعب در شرایط فعلی، ناترازی گازی حدود ۲۰۰‌میلیون مترمکعب در روز را پدید آورده است.

وزارت نفت فورا نگاهش به سهم گاز استان خراسان رضوی را از شبکه ملی اصلاح کند

جواد نیک‌بین، نماینده مردم کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن در مجلس، همچنین در گفت‌وگویی گفته است: با وجود سرمای شدید بیش از منفی ۲۰‌درجه، با تدابیر مناسب مدیران استان برای مدیریت مصرف گاز در خراسان رضوی تا این لحظه شرایط مدیریت شده است، ولی عدم تخصیص گاز به خراسان از خط لوله تهران طی ۴٨ساعت گذشته موجب شده است فشار شبکه گاز استان به کمترین حد ممکن برسد و این اجحاف در حق مردم نجیب خراسان است که رکورد بیشترین صرفه‌جویی مصرف کشور را به ثبت رساندند.

نیک‌بین همچنین گفته است: شرکت ملی گاز باید برودت ویژه خراسان و اختلاف دمای ١۵درجه‌ای هوای این استان را در مقایسه با استان‌های شمالی مدنظر قرار دهد، ولی متأسفانه ٢روز است علی‌رغم مطالبات مدیران استانی، خراسان را از سهم ملی خود محروم کرده‌اند.

با همکاری مردم و اقدامات مدیریتی دستگاه‌های اجرایی در روز‌های گذشته مصرف گاز در استان مدیریت شد و حتی رکورد صرفه‌جویی مصرف گاز در کشورهم توسط مردم استان شکست، اما واقعیت این است که گاز تولیدی در خانگیران کفاف مصرف استان را نمی‌دهد و باید اجازه استفاده از منابع گازی جنوب به خراسان رضوی داده شود.

وی افزود: وزارت نفت باید زمینه مصرف متعادل گاز در همه کشور را فراهم کند تا در این زمینه به مردم استان خراسان رضوی اجحاف نشود و همه بتوانند به گاز دسترسی داشته باشند و از آن بهره ببرند.

تأکید بر ادامه‌دار‌شدن پویش «یک خانه، یک اتاق گرم» در خراسان رضوی

مدیر‌کل شرکت گاز خراسان رضوی با تأکید بر ادامه‌دار‌شدن ضرورت پویش یک اتاق گرم تا چند روز، از رکورد صرفه‌جویی مصرف گاز در استان خبر داده‌ و گفته است: در‌حالی‌که با کاهش شدید دما مواجه بودیم، مصرف گاز استان خراسان رضوی از ۶۱‌میلیون متر‌مکعب در چهارشنبه گذشته به ۶۰‌میلیون متر‌مکعب در بیست‌وچهار ساعت گذشته رسیده است‌ که با کاهش ۷‌درجه‌ای دما این رقم می‌بایست حداقل ۶۴.۵‌میلیون متر‌مکعب باشد.
حسن افتخاری با تأکید بر ادامه‌دار‌شدن پویش هر خانه یک اتاق گرم، گفت: در این شرایط به‌جای اینکه همه فضا‌های خانه را گرم کنیم، می‌توانیم با گرم‌کردن یک بخاری به پایداری شبکه گاز کمک کنیم تا شاهد قطعی گاز مقطعی در شهرستان‌ها و روستا‌های استان نباشیم.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در گفت‌وگو با شهرآرانیوز، با بیان اینکه اگر در مصرف انرژی خانگی مدیریت صحیحی صورت بگیرد، قطعا شاهد قطعی برق صنایع نخواهیم بود، تصریح کرد: در مواقع بحران، ناگزیر از قطعی برق صنایع هستیم. این در حالی است که اولویت ما باید فرهنگ‌سازی و مدیریت صحیح مصرف انرژی در بخش خانگی باشد تا بدین طریق از مصرف بی‌رویه انرژی جلوگیری کنیم. اگر این مدیریت صحیح انجام شود، ما به اندازه کافی انرژی برای مصرف صحیح داریم.

به گفته محمد صفایی‌، طبق قانون، دولت موظف است از سرمایه‌گذار حوزه انرژی خرید تضمینی کند و 70‌درصد تسهیلات راه‌اندازی واحد را در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهد. پیشنهاد برخی فعالان اقتصادی مبنی بر تهاتر مالیات واحدهای صنعتی با خسارات ناشی از قطع برق مشکلی را حل نخواهد کرد و تدوین قانون به‌منظور تهاتر خسارت وارده به صنایع با مالیات، صرفا مسائل و چالش‌ها را پیچیده‌تر می‌کند. ما باید موانع تولید را از سر راه واحدهای صنعتی برداریم و در وهله نخست نباید اجازه دهیم‌ انرژی این واحدها کاهش پیدا کند.

در ادامه حتما بخوانید

افزایش دما در خراسان رضوی تا روز سه‌شنبه (۲۷ دی‌ماه) | هوای مشهد در وضعیت ناسالم قرار دارد (٢۴ دی ماه ١۴٠١)