شکستگی ران و لگن شایعترین عارضه سالمندان در روز‌های برفی

به گزارش شهرآرانیوز،  مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این مطلب گفت:  شکستگی ران و دست و لگن شایعترین عارضه سالمندان در روز‌های برفی و یخبندان به شمار می‌رود؛   پوکی استخوان از بیماری‌های شایع در میان سالمندان به شمار می‌رود و در این سنین کوچترین ضربه ممکن است منجر به شکستگی در فرد شود.

دکتر رضا وفایی نژاد تاکید کرد:‌ لغزندگی معابر در فصل زمستان به وی‍ژه در روز‌های برفی عاملی مهم در سرخوردگی و زمین خوردن سالمندان و در نتیجه شکستگی استخوان به ویژه لگن و مچ دست به شمار می‌رود.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در صورت بروز حادثه و زمین خوردگی در برف که منجر به درد شدید و عدم تحمل وزن و ناتوانی در راه رفتن می‌تواند از علائم احتمالی شکستگی باشدخاطر نشان کرد: بهترین راهکار در این زمان تماس با اورژانس ۱۱۵ و محدود کردن حرکات و گرم نگه داشتن مصدوم است ودر موارد صدمات جزئی مراجعه به مراکز اورژانسی برای انجام اقدامات درمانی و رادیوگرافی و تشخیصی است.

دکتر رضا وفایی نژاد همچنین به سالمندان توصیه کرد: در روز‌های برفی و یخبندان به ویژه در ساعات پایانی شب از حضور در بیرون از منزل تا حد امکان خودداری کنند و در مواقع ضروری از کفش‌های مناسب زمستانی و عاج دار استفاده کنند و یا در صورت ضرورت با کمک و حمایت یک نفر از منزل خارج گردند.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه مشهد سرما زدگی را از دیگر مشکلات فصل زمستان عنوان کرد و گفت:‌این عارضه بیشتر برای افراد بی خانمان ایجاد می‌شود و در طرح امداد زمستانی مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه وپایگا‌های اورژانس ۱۱۵ جهت خدمت به مصدومین احتمالی در آماده باش کامل به سر می‌برد.