حرکت سرمایه‌های خرد به‌سمت خرید طلا و ارز
طنین همتی

به گزارش شهرآرانیوز، این روز‌ها بازار طلا، سکه و دلار روز‌های ناآرام و پیش‌بینی‌ناپذیری را می‌گذارند و در هفته‌های گذشته نرخ ثابتی را روزانه تجربه نکرده است. اکنون سکه تمام به مرز ۲۵ میلیون تومان و هر گرم طلا به حدود ۲ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان رسیده است. بازار ارز هم از این بی‌ثباتی بی‌نصیب نبوده است و دلار به نرخ حدود ۴۴ هزار تومان رسیده است. مسلما این ناهماهنگی و بی‌سروسامانی در بازار ارز بر سایر بخش‌ها و حتی معیشت مردم هم بی‌اثر نخواهد بود.

دکتر علی عقیلی، مدرس دانشگاه و کارشناس اقتصادی، در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز درباره عواقب بی‌ثباتی ارز در بازار می‌گوید: افزایش نرخ ارز یک اثر روانی لحظه‌ای و یک اثر وضعی در بستر زمان دارد. اثر روانی افزایش قیمت نرخ دلار این است که عموم مردم که سرمایه‌های خرد و سپرده‌های بانکی و دارایی‌های قابل نقدشوندگی دارند، به‌دلیل تورم نقطه‌به‌نقطه و افزایش نرخ ارز سعی می‌کنند ارزش دارایی‌هایشان را با تبدیل سرمایه‌های خرد به طلا حفظ کنند. اگر در طول امسال روند صعودی طلا و ارز را در نظر بگیریم، همین سرمایه‌های خرد با تبدیل به طلا و ارز بهترین نوع سرمایه‌گذاری بوده است.

به گفته این کارشناس اقتصادی، در بازار سرمایه هم به‌دلیل خروج سرمایه‌های خرد به‌سمت خرید طلا، باعث رکود بازار سرمایه و حباب بیش از پیش قیمت طلا و سکه شده است. از ۱۵ شهریورماه تا کنون سکه از نرخ ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به نرخ ۲۵ میلیون تومان رسیده است که حدود ۴۰درصد رشد داشته و تنها دلیل آن فشار تقاضا در بازار بوده است.

عقیلی تصریح کرد: این نابسامانی اثرات کوتاه مدتی دارد. فعالان بازار دارایی خود را در سرمایه‌های ریالی و خرید‌های تعهدی نمی‌بینند، در موجودی انبار خود متصور می‌شوند و همین مسئله موجب شده است خیلی از فعالان کالاهایشان را با قیمت روز دلار بفروشند تا ضرر و زیان آن‌ها برای خرید دوباره مواد اولیه حفظ جبران شود. حتی این موضع باعث می‌شود توزیع‌کنندگان عمده در نوسانات ارزی از عرضه کالا به بازار خودداری کنند و سود خود در انبارکردن محصول می‌دانند.

وی تأکید کرد: بر اساس گفته بانک مرکزی، هیچ کمبود منابعی وجود ندارد و دلار‌هایی که نزد بانک مرکزی عراق و عمان بوده است، آزاد خواهد شد؛ اما عملا آنچه در بازار حاکم است، با آنچه دولت درباره تثبیت نرخ ارز می‌گوید، مغایرت دارد و دلار از مرز ۴۵ هزار تومان هم عبور کرده است.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: متأسفانه این تلاطم بازار روی تولیدکنندگان ما که مواد اولیه را با نرخ روز دلار می‌خرند هم اثر بدی دارد و در بلند مدت به‌ دلیل اینکه این مواد با نرخ زیاد دلار خریده شده است، بهای تمام شده محصول را افزایش خواهد داد.

او ادامه داد: دسترسی نداشتن به منابع ارزی یکی از دلایل بی‌ثباتی نرخ ارز است. منابع ارزی از دو طریق به دست می‌آید؛ یکی از طریق فروش تولید ناخالص داخلی مبتنی بر صادرات و دیگری پذیرفتن پروتکل‌های بین‌المللی تا بتوانیم ارز خود را در ازای صادرات کالا به‌راحتی دریافت کنیم. این موضوع برای یک‌بار باید تعیین تکلیف شود.