تقاطع غیرهم سطح پیامبراعظم (ص) در مشهد زیر بار ترافیک رفت

علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز، پس از گذشت حدود یک سال ونیم از آغاز عملیات ساخت چپ گرد متصل کننده بزرگراه پیامبراعظم (ص) به بزرگراه آیت ا... هاشمی رفسنجانی، پنجشنبه هفته گذشته و هم زمان با جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، این پروژه مهم شهری تکمیل شد. سرپرست شهرداری مشهد نیز با حضور در کارگاه ساخت این چپ گرد که هدفش آسان سازی تردد شهروندان در این محدوده پربار ترافیکی است، دستور بهره برداری چپ گرد را پیش از برگزاری مراسم رسمی صادر کرد. بهره برداری از این تقاطع غیرهم سطح که درخواست دیرینه اهالی منطقه ۱۲ شهرداری مشهد بوده است، علاوه بر کاهش ترافیک و جلوگیری از ازدحام خودرو‌ها به ویژه در اوج آمد‌و‌رفت در بزرگراه پیامبراعظم (ع)، باعث کاهش پنج کیلومتری مسیر شهروندان می‌شود.

وعده دیگر مدیریت شهری محقق شد

به گزارش شهرآرا، جواد اصغری پنجشنبه هفته گذشته در حاشیه بازدید از این چپ گرد، با قدردانی از همه کسانی که در این پروژه نقش آفریدند، گفت: با تلاش مشاوران، پیمانکاران، مهندسان، کارگران و مدیران دخیل در ساخت این چپ گرد و هم زمان با روز‌های پرخیر و برکت ماه رجب و دهه مبارک فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، وعده دیگر مدیریت شهری مشهد به زائران و مجاوران بارگاه رضوی محقق شد و از امروز پل پیامبراعظم (ص) برای مردم قابل استفاده است. وی تصریح کرد: از همین رو بهتر است تا زمان برگزاری مراسم رسمی افتتاحیه این چپ گرد، مردم مشهد و زائران بارگاه رضوی از این خدمت مدیریت شهری بهره‌مند شوند تا در زمانی مناسب در مراسم افتتاح رسمی این پروژه، از زحمات افراد دخیل در ساخت این چپ گرد قدردانی شود.


ببینید: 

تصاویری از تقاطع غیر هم‌‌سطح پیامبر اعظم (ص) مشهد


فاز دوم؛ تقاطع متقابل روی بزرگراه پیامبراعظم (ع)

وی با بیان اینکه پروژه پل‌های بزرگراه پیامبراعظم (ص) در دو فاز طراحی شده که چپ گرد متصل کننده بزرگراه پیامبراعظم (ص) به بزرگراه آیت ا... هاشمی رفسنجانی مربوط به بخش اول پروژه بوده است، گفت: ﺑﺎﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اتصال شبکه بزرگراهی در شمال غرب و غرب شهر مشهد توسط ﺑﺰرﮔﺮاه پیامبراعظم (ص) به بزرگراه آیت ا... هاشمی رفسنجانی که یکی از معابر پررفت وآمد ورودی ﺑﻪ ﺷﻬﺮ ﻣﺸﻬﺪ است و همچنینﺣﺠﻢ ﺗﺮاﻓﯿﮏ سنگین در ﺗﻘﺎﻃﻊ مذکور به دلیل کاربری‌های صنعتی حاشیه مسیر بزرگراهی و شهرک صنعتی مشهد در امتداد این معبر و ﺗﺮدد بسیار اﺗﻮﺑﻮس ﻫﺎ در اﻧﺘﻬﺎی ﺑﺰرﮔﺮاه آیت ا... هاشمی رفسنجانی و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ناوگان حمل ونقل برون شهری مسیر‌های ﻗﻮﭼﺎن و ﭼﻨﺎران که سبب ازدﺣﺎم، اﻓﺰاﯾﺶ زﻣﺎن ﺳﻔﺮ، ﮐﺎﻫﺶ اﯾﻤﻨﯽ و ﻧﺎرﺿﺎﯾﺘﯽ ﻣﺮدم شده بود، بررویﺗﻌﯿﯿﻦ اﻟﮕﻮی ﺑﻬﯿﻨﻪ ﺑﺮای ﺗﻘﺎﻃﻊ پیامبراعظم (ص) و بزرگراه آیت ا... هاشمی رفسنجانی به ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از مناطق مهم اﺗﺼﺎﻟﯽ ﺷﺒﮑﻪ ﺑﺰرﮔﺮاﻫﯽ ﺷﻬﺮ، مطالعه شد و ﺑﺎﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻘـﺶ ویژه ﺑﺰرﮔﺮاﻫﯽ ﻫﺮ دو ﻣﻌﺒﺮ، ﺗﺒﺎدﻻت ﻣﯿﺎن اﯾﻦ دو ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻏﯿﺮ هم‌سطح طراحی و اجرا شد.

سرپرست شهرداری مشهد با بیان اینکه این تقاطع به صورت دو پل روگذر غیرهم سطح و به شیوه سگمنتال (قطعات بتنی پیش ساخته) مصوب شده است، تصریح کرد: فاز نخست پروژه پل چپ گرد مسیر بزرگراه پیامبراعظم (ص) به بزرگراه آیت ا... هاشمی رفسنجانی به طول ۲۹۰ متر و به عرض ۵/۹ متر شامل هفت پایه و فونداسیون، ۲۸ عدد شمع بتنی مسلح درجا، ۱۳۵ عدد سگمنت با ساخت دو شیب راه خاکی مسلح در دو انتهای پل، هرکدام به طول ۱۴۰ متر همراه با دیوار‌های حائل رمپ‌ها به صورت دیوار‌های خاک مسلح با نمای طرح دار از قطعات بتنی پیش ساخته و ساخت یک دوربرگردان به صورت سطحی در زیر پل مذکور به طول ۲۵۰ متر و عرض متوسط هشت متر و سیستم جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی اجرا شده است که اکنون این قسمت از پروژه دراختیار زائران و مجاوران بارگاه رضوی قرار دارد. اصغری بیان کرد: همچنین در فاز دوم پس از تصویب طرح، پل روگذر دوم در مسیر بزرگراه آیت ا... هاشمی رفسنجانی به بزرگراه پیامبراعظم (ص) و در تراز مثبت ۲ اجرایی می‌شود.


در ادامه بخوانید

بهره برداری از اتصال بازوی شرقی تقاطع مصلی به جاده محمد آباد-طرق