افزایش ۳۰ هزار مترمربعی فضای سبز، خبر خوش شهردار منطقه ۷ برای مردم مشهد
مرتضی محمدپور

به گزارش شهرآرانیوز، وحید برجسته‌‎نژاد شهردار منطقه ۷ در دهمین جلسه شورای اداری شهرستان مشهد مقدس که عصر امروز با دستور کار «ارائه گزارش عملکرد و میزان پیشرفت پروژه‌های بنیاد مسکن شهرستان مشهد» و «ارائه گزارش عملکرد، میزان خدمات انجام‌شده و پیشرفت پروژه‌های شهرداری منطقه ۷ مشهد» برگزار شد، با بیان اینکه منطقه ۷ با وسعت ۵ هزار هکتار، جمعیتی معادل ۳۰۰ هزار نفر را در خود جای داده است، اظهار کرد: ۱۶ درصد از حریم شهر با ۱۴ هزار هکتار مساحت در منطقه ۷ واقع شده و علاوه بر این، سه پارک شهری به مساحت ۲۲۰ هکتار و ۴۵ پارک محلی به مساحت ۷۲ هکتار، ظرفیت کم‌نظیری را در این منطقه قرار داده است.

وی افزود: منطقه ۷ مشهد تنها منطقه دارای کمپ زائرپذیر است و حدود ۱۰ درصد از معابر شهر، حدود ۱۹ درصد مسیل‌ها و کانال‌ها و نیمی از هتل‌ها و اقامتگاه‌ها را در محدوده خود دارد. در این منطقه ۱۷ محله وجود دارد که ۱۱ عدد از آن‌ها هدف بازآفرینی هستند و ۶ دفتر تسهیل گری در محلات خلج، طرق، قائم، عسکریه، بهارستان و انقلاب ایجاد شده‌اند.

شهردار منطقه ۷ با اعلام اینکه در سال آینده، دیگر معبر خاکی در این منطقه وجود نخواهد داشت، تصریح کرد: پروژه‌های زودبازده که ابتکار شورای شهر در دوره ششم مدیریت شهری بوده است، در حوزه فضای سبز ۴۰ میلیارد ریال، در حوزه فنی و عمران ۷۸۸ میلیارد ریال، در حوزه خدمات شهری ۱۶ میلیارد ریال، در حوزه اجتماعی و فرهنگی ۱۵۰ میلیارد ریال و در حوزه املاک ۱۷۵ میلیارد ریال را به منطقه ۷ اختصاص داده و تاکنون هم پیشرفت ۷۴ درصدی داشته‌اند.

بیش از دو هزار میلیارد ریال بودجه عمرانی در منطقه ۷

وی تأکید کرد: بودجه جاری منطقه ۷ حدود هزار و ۶۷۴ میلیارد ریال است و در سرفصل‌های عمرانی هم با اعتبار دو هزار و ۳۷۷ میلیارد ریالی، ۱۴۱ پروژه تعریف شده که از جمله آن‌ها می‌توان به بهسازی معابر سواره، روکش آسفالت، بهبود و بهسازی معابر خاکی، تقاطع‌های غیرهمسطح و هم‌چنین اصلاح هندسی معابر به ارزش ۱۵۹ میلیارد تومان اشاره کرد.

برجسته نژاد از پیشرفت قابل‌قبول نهضت ایجاد مسیر دوچرخه و پیاده‌روسازی در منطقه ۷ خبر داد و گفت: در ۵۹۰ هزار مترمربع پیاده‌رو‌های منطقه، ۷۴۲۰ مترمربع پروژه‌های بهبود و بهسازی مسیر دوچرخه به ارزش ۴ میلیارد ریال در دست اجراست و به‌موازات این، ۲۳۰ میلیارد ریال هم به حوزه بهسازی مسیل‌ها و کانال‌ها اختصاص یافته است.

خبر خوب شهردار منطقه ۷ در جلسه شورای اداری شهرستان، ناظر بر افزوده شدن بیش از ۳۰ هزار مترمربع فضای سبز به منطقه ۷ در سال ۱۴۰۱ بود. وی با این حال تأکید داشت که یکی از ضعف‌های بزرگ منطقه ۷ مربوط به مکانیزاسیون پروژه‌های آبی است و بر همین اساس، تلاش شده تا الگوی فضای سبز شهری از چمن به یوکا و رزماری تغییر پیدا کند تا به‌جای آبیاری روزانه، هر ۵ روز یک‌بار نیاز به آبیاری وجود داشته باشد.

برجسته نژاد با اشاره به پروژه‌های شاخص منطقه ۷ گفت: تاکنون در پروژه مقاوم‌سازی پل حافظ بیش از ۹۰ میلیارد ریال، در پروژه بهسازی و بدنه سازی مسیل طرق و هم‌چنین پروژه احداث ایستگاه‌های استقبال از زائر جمعاً بیش از ۶۸۰ میلیارد ریال هزینه شده و این برنامه‌ریزی‌ها، دستاورد‌های مهمی هم درپی داشته است؛ از جمله صرفه‌جویی در مصرف روزانه حدود ۷ هزار لیتر سوخت که به برکت جمع‌آوری گیت‌های عوارضی خروجی محور نیشابور با اعتبار ۳۲ میلیارد ریال حاصل شد.