تهیه پرونده ثبت جهانی هنر فیروزه تراشی نیشابور در مراحل نهایی

احسان زهره‌وندی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز افزود: در این راستا بازدید‌ها انجام، پرونده و اطلاعات مرتبط آماده‌سازی بنابراین مراحل پایانی ثبت سیستمی و اعلام پرونده جهت ارسال به یونسکو نیز به زودی محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه ثبت این هنر در اولویت انجام است، ادامه داد: همچنین پرونده ثبت جهانی آسباد‌های خواف در قالب پرونده ثبت آسباد‌های جهانی ایران نهایی شده و در همین قالب در نوبت قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: قبل از همه این‌ها ثبت جهانی هفت کاروانسرای تاریخی استان در پرونده ثبت جهانی یونسکو در پرونده پیشنهادی ثبت جهانی زنجیره‌ای کاروانسرا‌های ایران قرار گرفته است.

زهره‌وندی افزود:این آثار تاریخی عبارتند از کاروانسرای مزینان معروف به شاه عباسی در شهر داورزن، کاروانسرای فخرآباد در بجستان، کاروانسرای مهر در جاده سبزوار - شاهرود، کاروانسرای فخرداوود در مشهد، کاروانسرای عباس آباد در تایباد، کاروانسرای زعفرانیه در سبزوار و رباط شرف در سرخس.

وی ادامه داد:سال گذشته با حضور ارزیابان یونسکو در استان، بررسی اهمیت و ارزش تاریخی این آثار بررسی شد که ثبت جهانی این پرونده زمان‌بَر است ضمن این که احتمال افزایش شمار کاروانسرا‌های استان در این پرونده وجود دارد.

تاکنون بیش از ۲ هزار اثر تاریخی استان خراسان رضوی در شمار آثار ملی ثبت شده است و ۲ اثر تاریخی و فرهنگی آن شامل قنات قصبه گناباد و دوتارنوازی این استان نیز در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است.