گزارشی از گرانی گوشت در بازار مشهد | دلال‌ها گوشت را از سفره مردم ربودند! +فیلم
احسان سرفرازی

به گزارش شهرآرانیوز، این روزها و بعد از بالا رفتن قیمت دلار ، حالا مردم با شوک دیگری روبرو شده اند و آن افزایش سرسام آور قیمت گوشت قرمز می باشد. شرایطی که باعث شده است تا مردم گلایه های زیادی را نسبت به این موضوع داشته باشند به ویژه اینکه بررسی های خبرنگار ما نشان می دهد که ، عمده دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار کاهش عرضه دام زنده و البته نقش پررنگ دلالان در قیمت گذاری می باشد، که همین امر در کنار عدم مدیریت و نظارت صحیح سبب شده، در بازار مشهد قیمت گوشت گوسفند به نزدیکی نیم میلیون تومان برسد!

خبرنگار شهرآرا نیوز در چند روز گذشته برای بررسی این موضوع به بازارهای گوشت مشهد در مناطقی همچون خیابان آیت الله عبادی و همچنین خیابان میلاد (استقلال) سر زد . در بررسی میدانی کاملا مشهود بود که افزایس قیمت گوشت گوسفند باعث شده بود تا عملا فروشگاه ها و قصابی ها نسبتا خالی باشد و مردم نیز به دلایل مختلف نتوانند گوشت مورد نیاز خود را همچون همیشه تهیه نمایند.  

این در شرایطی بود که بسیاری از فروشندگان و عرضه کنندگان، کلید حل این مسئله را در کارگاه ها و مراکز توزیع گوشت مشهد می دانستند و مردم نیز از این افزایش قیمت ها گلایه مند بودند. 

برای بررسی دقیق تر موضوع خبرنگار شهرآرانیوز به سراغ متولیان چند کارگاه و مرکز بزرگ توزیع گوشت قرمز مشهد رفت. جایی که دام زنده پس از کشتار و پیش از رسیدن به مراکز عرضه گوشت ، به این کارگاه ها منتقل می شود تا با توجه به درخواست و میزان مورد تقاضای مراکز عرضه ، قطعه بندی و یا بسته بندی شود و پس از آن به دست مشتری برسد.   

 

قیمت بالا خوراک دام، حضور دلالان در کشتارگاه ها و صادرات غیرقانونی

حبیب زهرایی یکی از توزیع کنندگان گوشت قرمز در مشهد درباره علت گران شدن قیمت گوشت قرمز می گوید: متأسفانه در روزهای اخیر شاهد بالا رفتن قیمت دام و به دنبال آن گران شدن گوشت تازه بوده‌ایم. گران شدن خوراک دام، دامدار را مجبور می‌کند که مال خودش را به قیمت بالاتری به فروش برساند. البته صادرات غیرقانونی و بدون برنامه دام هم یکی دیگر از دلایلی است که باعث شده این روزها عرضه دام با مشکل مواجه شود و کاهش یابد. کم شدن عرضه و بالا بودن تقاضا در بازار منتج به افزایش قیمت می‌شود و این اتفاق از ماه‌ها قابل پیش بینی بود.

وی در ادامه افزود: متأسفانه در این شرایط دلالان و واسطه ها هم نقش بسزایی در بالا رفتن قیمت گوشت قرمز دارند. دلال با همکاری مالدار بدون هیچ قاعده‌ای در کشتارگاه قیمت را تعیین می‌کند و همین کار را خراب می‌کند.

زهرایی که این شغل را از پدرش به ارث برده در ادامه به نکته جالبی اشاره می کند و می گوید: الان دلال پیش بینی هواشناسی را چک می کند و روزی که هوا برفی یا بارانی باشد را برای خودش نشان می‌کند. یک روز قبل از اینکه هوا برفی شود، دام را از شهرستان به مشهد می‌آورد و در گاش (محل نگهداری دام) نگه می‌دارد. روز بعد که هوا برفی می شود و جاده ها امکان تردد ندارند و دامی به بازار مشهد وارد نمی‌شود، این دلال است که دام را وارد بازار می‌کند و به قیمت دلخواهش به فروش می‌رساند.

وضعیت بازار از مدت‌ها قبل قابل پیش‌بینی بود

حمید عربی هم یکی دیگر از توزیع کنندگان گوشت قرمز در بازار سپاد مشهد است که از وضعیت موجود شاکی است. او در مصاحبه با خبرنگار شهرآرانیوز گفت: شرایط در بازار از مدت‌ها پیش قابل پیش بینی بود و کسی که تجربه کار در این بازار را داشته باشد به راحتی می‌توانست این روزها را حدس بزند. متاسفانه اصلی ترین دلیل بالا رفتن قیمت گوشت قرمز در ماه‌های اخیر عدم نظارت و برخورد قاطع با دلالان است.

وی در ادامه افزود: نه تنها مردم بعنوان خریدار در این چرخه، که حتی ما بعنوان توزیع کننده هم از این وضعیت رضایت نداریم. وقتی یک شهروند به ما مراجعه می‌کند و قیمت گوشت را می‌پرسد و با سر پایین بدون خرید کردن می‌رود، همه ما ناراحت می‌شویم.

او به بحث افزایش نجومی قیمت در بازار اشاره می کند و می‌گوید: از مدت ها قبل و با کشتار بدون برنامه و غیر کارشناسی شده دام های مولد میشد این روزها را پیش بینی کرد‌. زمانی که دامی برای عرضه وجود نداشته باشد، قاعدتا باید شاهد این افزایش قیمت ها باشیم‌. همه چیز هم روشن است و برای اینکه مردم بدانند کافیست یک روز ساعت ۴ صبح به کشتارگاه بروید تا همه چیز را ببینید. حضور پرشمار دلالان و همکاری دامداران و دلالان باعث می‌شود تا قیمت ها بدون هیچ دلیل و منطقی بالا برود.

شرایط موجود به گردشگری مشهد هم ضربه می‌زند

مهدی زهرایی یکی دیگر از کارگاه داران توزیع کننده گوشت قرمز در سطح شهر است که او هم در بازار سپاد مشهد فعالیت می‌کند. او معتقد است عدم نظارت بر بازار و وجود دلال در کشتارگاه عامل اصلی گران شدن قیمت گوشت قرمز است.

او همچنین گفت: متأسفانه در ماه های گذشته شاهد کشتار دام های مولد بودیم، البته این کشتار با مجوز اتحادیه رقم خورد و حالا شاهد کم شدن دام در بازار هستیم. وی معتقد است اگر بازرسان اتحادیه و تعزیرات در ساعات اولیه صبح در کشتارگاه حاضر شوند می‌توانند با دلالان مبارزه کنند و دست آن‌ها را کوتاه کنند.

این توزیع کننده گوشت در ادامه افزود: هفته گذشته دام زنده در بازار با قیمت کیلویی ۱۲۰ هزارتومان معامله می‌شد، فردای آن وقتی به بازار می‌رفتی باید همان دام را با قیمت کیلوی ۱۴۰ هزار تومان میخریدی و این تعرفه و افزایش قیمت صرفا از سوی دلالان اتفاق میفتد.

وی در پایان افزود: در یک ماه گذشته میزان فروش ما به یک سوم رسیده و این اتفاق جدا از تبعات اقتصادی که برای ما دارد، آثار اجتماعی جبران ناپذیری هم دارد. کم شدن فروش ما یعنی تعطیلی رستوران های طرقبه، شاندیز و حتی سطح شهر مشهد. بیکاری حداقل ۴تا ۵ سرپرست خانواری که در هرکدام از این اماکن فعالیت می کنند نتیجه تعطیلی این مشاغل خواهد بود. از یک ماه دیگر تعطیلات عید نوروز و پشت سر آن ماه مبارک رمضان شروع می‌شود. بالا بودن قیمت گوشت قرمز و تعطیلی رستوران‌ها مطمئن باشید در کاهش ورود زائر به شهر مشهد تاثیر می گذارد. گردشگری در شهر مشهد که بعنوان دومین کلان شهر مذهبی جهان شناخته می‌شود، یکی از بازوهای اصلی و ارکان حیاتی حفظ شرایط اقتصادی است، که با این روند احتمالا شاهد ضربه خوردن این صنعت هم خواهیم بود.

مشکل بازار در نظارت غیراصولی است

با این وضعیت به نظر می‌رسد دلیل اصلی بالارفتن قیمت بی قاعده گوشت قرمز عدم نظارت صحیح بر کشتارگاه هاست. شاید بازرسی هایی در سطح شهر صورت بگیرد و تعزیرات اماکن و مغازه های توزیع گوشت را رصد کنند، اما این نظارت باید از یک مرحله قبل تر و در کشتارگاه ها صورت بپذیرد.

همچنین دولت باید با برنامه های حمایتی، خوراک مورد نیاز دام را تامین کند تا آذوقه مورد نیاز دامدار که با نرخ ارز وارد می‌شود، با قیمت مناسب تری در اختیار دامداران قرار بگیرد. فارغ از بحث بالارفتن قیمت ارز که منتج به گران شدن خوراک دام شده، اصلی ترین دلیل رشد بی‌سابقه و غیرمنطقی قیمت گوشت قرمز، دست داشتن دلالان و قیمت گذاری آن‌ها در بازار است.

براین اساس باتوجه به حضور پررنگ افراد واسطه در کشتارگاه‌های شهر و خرید و فروش دام توسط ایشان، قیمت بدون هیچ دلیل و منطقی روزانه افزایش می یابد و کار تا جایی پیش رفته که قیمت دام زنده در ۴۵ روز گذشته از کیلویی ۷۵ هزارتومان به کیلویی ۱۸۰ هزار تومان رسیده است.

اکثر توزیع کنندگان گوشت در سطح شهر از تصمیمات نادرست و عدم حمایت نهادهای وابسته از جمله تعزیرات و اتحادیه شاکی هستند و معتقدند در صورتی که نظارت دقیقی روی کشتارها صورت بگیرد تا حدودی می‌توان جلوی این افزایش قیمت را گرفت.

{$sepehr_media_685948_400_300}