درباره علیرضا شهرداری، تیمارگر پیروز + عکس
محمدرضا مروی سماورچی

به گزارش شهرآرانیوز - پس از تولد سه توله یوز ایرانی در اردیبهشت ۱۴۰۱ و تلف شدن دو توله یوز در فاصله کمتر از بک ماه، مسئولین سازمان محیط زیست ایران برای حفاظت از تنها توله یوز باقی مانده، تلاش‌های فراوانی داشتند.

آنها ابتدا یک دامپزشک متخصص یوزپلنگ‌ها از آفریقا را دعوت کردند؛ پیتر کالدول به ایران آمد و ۵ روز شرایط توله سوم را زیر نظر گرفت، شیر و مکمل‌های مخصوصی را با خود آورد و تیمارگر توله شروع به تغذیه کردن توله با این مواد کرد.

از ۲۸ اردیبهشت ماه که «پیروز» به عنوان تنها بازمانده نخستین تجربه جهان در تکثیر یوز آسیایی در اسارت به محوطه‌ای ایزوله شده در تهران منتقل شد، سازمان محیط زیست وظیفه اصلی نگهداری از او را به علیرضا شهرداری، فعال محیط زیست و تیمارگر حیات وحش سپرد که سابقه زیادی در رسیدگی به توله‌های ضعیف و بیمار گونه‌های مختلف جانوری دارد و دوره‌هایی را هم در کشور‌های مختلف برای یادگیری اصول تیمارگری حیات وحش سپری کرده است. او مسئولیت مراقبت شبانه روزی از این توله یوز را برعهده داشت تا اینکه در تاریخ ۹ اسفند ماه، پیروز به دلیل بیماری کلیوی در آستانه ۱۰ ماهگی‌اش تلف شد.


این‌ها را هم حتما بخوانید

اظهارات دامپزشک سازمان حفاظت محیط زیست درباره علت مرگ «پیروز»

تراژدی «پیروز» | از تولد تا مرگ یوزپلنگ محبوب ایرانی + فیلم و عکس

آیا با مرگ پیروز، نسل یوزپلنگ ایرانی منقرض شد؟

آیا تاکسیدرمی پیروز کاری قانونی است؟

مادر پیروز دوباره باردار است


بیوگرافی علیرضا شهرداری‌پناه

درباره علیرضا شهرداری، تیمارگر پیروز + عکس

علیرضا شهرداری قبل از ورود به دنیای حیات وحش و طبیعت، علاقه ی خاصی به نقاشی، کارهای دستی و هنری داشته است. او از دوران کودکی به حیوانات علاقه داشته و نگهداری از حیوانات را وظیفه خود می‌دانسته است.

شهرداری سپس عکاسی حیوانات حیات وحش را آغاز می کند و به خزندگان علاقه ی ویژه‌تری داشته است؛ او عکاسی در زمینه ی خزندگان، جوندگان و پستانداران را شروع می کند و از حیوانات خاص و متفاوتی تا به حال عکاسی کرده که کمتر کسی تجربه چنین کاری را دارند.

بیشتر عکس‌های خزندگان ایرانی در دنیا توسط علیرضا شهرداری گرفته شده است. همچنین در اطلس پستاندارن ایران و اطلس خزندگان ایران نیز بخش عمده‌ای از عکاسی‌ها توسط علیرضا شهرداری پناه انجام شده است.

ورود به عرصه تیمارگری حیات وحش

علیرضا شهرداری در برخورد و مقیدسازی حیوانات مهارت خاصی دارد؛ به گفته خودش از گذشته ترسی از حیوانات نداشته و به خوبی می‌توانسته با آن ها ارتباط برقرار کند.

همچنین با شناخت بیشتر و آموزش از دکتر معماریان و سایر همکارانش توانسته در این زمینه مهارت کسب کند.

سال‌هاست که شهرداری‌پناه در کلینیک پارک ملی پردیسان برای آتش‌نشان‌ها کارگاه‌های آموزشی حیات وحش جهت روش برخورد و روش صحیح جابجایی و مقید سازی فیزیکی حیوانات را برگزار می‌کند.

تیمارگری و نگهداری از پیروز

درباره علیرضا شهرداری، تیمارگر پیروز + عکس

با توجه به خطر انقراض یوزپلنگ ایرانی و اهمیت حفظ این گونه‌ی رو به انقراض در ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ پیروز و دو برادرش با عمل سزارین از مادرشان “ایران” یوزپلنگ ماده متولد شدند.

به دلیل عمل سزارین انجام شده ایران سه فرزندش را نپذیرفت و حاضر نشد به آن‌ها شیر بدهد، دو توله یوزپلنگ تلف شدند، اما با تلاش‌های انجام گرفته توله یوزپلنگ سوم زنده ماند و پیروز نام گرفت.

از ۲۸ اردیبهشت ماه، علیرضا شهرداری پناه در کنار سایر متخصصین و دام‌پزشکان حیات وحش تلاش خود را کردند تا پیروز زنده بماند.

سپس پیروز از سایت توران به پارک ملی پردیسان منتقل شد و زیر نظر علیرضا شهرداری به عنوان تیمارگر بزرگ شد.

در این مدت او تمام تلاش خود را برای سلامت پیروز کرده و حتی نتوانسته به دیدار خانواده خود برود و یا به کار‌های شخصی‌اش رسیدگی کند.

در اوایل اسفندماه بود که خبر‌هایی مبنی بر بیماری گوارشی و روده پیروز منتشر شد و پس از انتقال به بیمارستان مشخص شد که مشکل کلیوی دارد.

سرانجام پیروز در تاریخ ۹ اسفند ماه پیروز به دلیل همین بیماری تلف شد.

درباره علیرضا شهرداری، تیمارگر پیروز + عکس