۳۵ سیاه‌چادر عشایری در مسیر‌های منتهی به مشهد برپا می‌شود

به گزارش شهرآرانیوز، محمدحسین جعفری روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ما افزود: در صورت همکاری شهرداری مشهد همانند سال گذشته، در سطح شهر مشهد نیز چند سیاه چادر با هدف آشنایی مردم با زندگی عشایری و عرضه برخی محصولات و غذا‌های عشایری جانمایی و برپا خواهد شد.

مدیرکل عشایری خراسان رضوی افزود: هدف از برپایی سیاه چادر‌ها ارائه و معرفی فرهنگ و زندگی عشایری، ارائه خدمات و عرضه محصولات عشایری و نیز ایجاد انگیزه برای توقف مسافران و استراحت آنان در جاده‌های منتهی به حرم رضوی اعلام کرد.

وی اظهار کرد: در این چارچوب مسافران می‌توانند محصولات مختلف تولیدی عشایر را به صورت مستقیم خریداری کنند و از مدت استراحت هر چند اندک خود در این مکان لذت ببرند.

خراسان رضوی نیز دارای ۳۵ طایفه عشایری با۸۲۰۰ خانوار شامل ۳۳ هزار و ۴۵۶ نفر است که در ۱۳ شهرستان و ۳۶۴ محله عشایری (سامانه عرفی) پراکنده اند و در ۶۰ درصد مراتع استان تردد دارند.

کلات، سرخس، چناران، قوچان درگز، نیشابور، سبزوار، خوشاب، خواف، کاشمر، خلیل آباد و بردسکن، مشهد از شهرستان‌های دارای عشایر خراسان رضوی هستند. همچنین ۹۳۵ هزار و ۶۱۴ واحد دامی در اختیار عشایر خراسان رضوی است و بر این اساس ۱۲ درصد جمعیت دام سبک استان خراسان به عشایر تعلق دارد.