رئیس اتاق بازرگانی ایران: شرایط غیر عادی اقتصادی، با تصمیمات و قوانین عادی اداره نمی‌شود

به گزارش شهرآرانیوز، غلامحسین شافعی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که در اتاق بازرگانی مشهد امروز ۱۳ اسفند ماه، برگزار شد، اظهار کرد: ما در مسائل اقتصادی شرایط عادی و غیر عادی داریم، اگر شرایط غیر عادی باشد با تصمیمات و قوانین عادی قابل اداره کردن نیست.
وی بیان کرد: تمام قوا بدون اینکه کوچک‌ترین تسهیلات قانونی برای شرایط غیر عادی وضع شود، به دنبال حل مسائل و مشکلات هستند. اگر در کشور نگاه کلی برای شرایط غیر عادی وجود نداشته باشد و عوامل شرایط غیر عادی در کشور فراهم نشود، مشکل خواهیم داشت.
شافعی گفت: وقتی قانون وجود داشته باشد، نقض قانون مشکل است. تمام قوانین نیز برای شرایط عادی است و ما تاکنون مصوبه‌ای برای شرایط غیر عادی در قانون‌های پایه نداشتیم.

مولدسازی تصمیم ارزشمندی است

در ادامه یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: در خصوص عوارض ماده ۱۰۱ ورود به محدوده در خصوص واحد‌های کشاورزی مستقر در مناطق روستایی و ورود محدوده‌های شهری به مناطق روستایی سه شاخص اصلی وجود دارد. اول اینکه وقتی واحد‌های کشاورزی وارد محدوده شهری می‌شوند، تغییر محدوده بر ارزش افزوده ملک تاثیر می‌گذارد. دوم نوع و زمان فعالیت و سوم خدماتی است که شهرداری ارائه خواهد کرد. این سه شاخص ما را در اجرای قوانین راهنمایی می‌کند.
وی تصریح کرد: همه ما به دنبال حمایت از سرمایه‌گذاری هستیم، اما در کنار آن سوءاستفاده نیز وجود دارد. وظیفه ما اعمال قانون است و نمی‌توان از قانون صرف نظر کرد. ما به دنبال تسهیل و روان‌سازی هستیم، اما با ملاحظات مربوط به قوانین و جلوگیری از سوءاستفاده.
نظری با اشاره به دستور کار اسناد مالکیت اعیانی شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری گفت: تا زمانی که شرکت‌های دانش‎بنیان ماهیت دانش‌بنیانی دارند می‌توانند در پارک‌ها فعالیت داشته باشند. اگر به یک شرکت دانش‌بنیان زمین واگذار شده و ساختمان‌سازی کرده، اما بعد از آن ماهیت دانش‌بنیانی نداشته باشد باید آن منطقه را ترک کند.
استاندار خراسان رضوی بیان کرد: تصمیم در ارتباط با مولدسازی صرف نظر از تمام مسائل آن، برای برون‎رفت از بن‌بست‎ها تصمیم ارزشمندی است. ما داشته‌های زیادی در کشور داریم، در استان نیز اگر تصمیم مولدسازی جاری و ساری شود که البته ما آن را شروع کردیم، بسیاری از پروژه‌ها سرعت خواهند گرفت.
وی خاطرنشان کرد: باید در حل مسائل کوشا باشیم. اگر در جایی موانع قانونی وجود دارد و اصلاح قانون زمان می‌برد که نباید اینگونه باشد، باید همفکری کنیم، البته بخش‌هایی نیز در اختیار ما نیست و باید مجوز بگیریم، اما معطلی و توقف در این شرایط در هیچ بخشی جایز نیست.