درباره روز «شهدا» و فرمان تاریخی امام خمینی(ره)
علی صمدی جوان

به گزارش شهرآرانیوز، فرهنگ ایثار و شهادت بین آحاد ملت ایران سابقه‌ای اندازه تاریخ آن دارد و فرازوفرودهای تاریخی این نکته را تأیید می‌کند.

ایستادگی در برابر دشمن و فداشدن در راه آرمان‌ها و ارزش‌ها از خصیصه‌های فکری، دینی و ملی ایرانیان است و نخستین نمونه تاریخی آن، مقاومت آریوبرزن برابر اسکندر مقدونی است که در ذهن تاریخ به یادگار مانده است.

اینک و با عنایت به مصداق‌های فراوان و قابل تحسین از فرهنگ ایثار و شهادت در ایران، می‌توان به جدی‌ترین دوره ارج‌نهادن به این رویکرد در تاریخ معاصر ایران نظر انداخت؛ دوران مبارزه با رژیم ستم‌شاهی.

امام خمینی(ره) و راه سبز شهادت

حادثه شگرف و ممتاز ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به‌عنوان نقطه عطف مبارزه علیه رژیم پهلوی به رهبری امام خمینی(ره) است و شهادت جمعی از طرفداران ایشان در شهر‌های مختلف کشور و لزوم رسیدگی انقلابیون به وضعیت خانواده شهدا، نخستین حرکت‌ها برای ارج‌نهادن به شهدا محسوب می‌شود.

از این تاریخ تا  ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ که انقلاب امام و مردم به ثمر نشست و «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» مولود باور مردم ایران شد، هر روز ارزش و اهمیت اقدام شجاعانه و خالصانه شهدای راه آزادی بیشتر و بیشتر دیده می‌شد و به نظر می‌رسد حضرت امام(ره)، فکورانه و متواضعانه برای نشان‌دادن علاقه خود و به‌منظور گرامیداشت خون‌هایی که خیابان آزادی مردم ایران را فرش کرده بودند، فرمان تأسیس «بنیاد شهید انقلاب اسلامی» را صادر فرمودند.

ایشان در جمله‌ای ماندگار در وصف شهادت فرموده بودند: «شهدا شمع محفل تاریخ بشریت‌اند.» شاید همین نکته کافی باشد تا ارزش شهادت به‌عنوان عملی شجاعانه، عاشقانه و حماسی در راه اعتلای ارزش‌های دینی و ملی برآمده از دل مبارزات نهضت اسلامی ایران بیان شود.

انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی تاکنون با تقدیم شهدا، اعتقاد خود به آزادی و استقلال ملی در برابر بیگانگان را بار‌ها و بار‌ها ثابت کرده است و برای نظامی مردم‌نهاد چون جمهوری اسلامی، از شهیدان مطهری، بهشتی، رجایی، باهنر، مفتح، قرنی، همت، باکری، بابایی، کاظمی، صیادشیرازی و... تا شهید حاج قاسم سلیمانی، هر روز روز شهادت و هر روز گرامیداشت مقام آنان تلقی می‌شود و مهم آن است در جهاد تبیین کاری صورت پذیرد که باور‌ها و ارزش‌های شهدا در تاریخ این مرزوبوم ماندگار بماند.

گفتنی است، حضرت امام خمینی(ره) در ۲۲ اسفند ۱۳۵۸ و طی فرمانی دستور تشکیل «بنیاد شید انقلاب اسلامی» را صادر کردند و این روز را روز «بزرگداشت شهدا» نامیدند.

این بنیاد دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری است و امور آن طبق مقررات و قوانین مربوط به نهاد‌های عمومی غیردولتی و در چهار چوب اساسنامه مصوب و آیین‌نامه‌های مربوط زیر نظر رئیس جمهور و نظارت عالیه مقام معظم رهبری اداره می‌شود. احیا، حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت‌طلبی، زنده‌نگه‌داشتن یاد شهیدان و حفظ آثار آنان، تجلیل و تکریم از خانواده‌های معظم شهیدان، جدیت در امور فرهنگی خانواده‌های شاهد، خوداتکایی و قانونمندکردن ارائه خدمات به آنان و بسیج امکانات نظام به منظور پراکندن عطر ملکوتی شهادت در جامعه، محور فعالیت‌های این نهاد است.