سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰: تخلفات بانک‌ها در پرداخت ‎تسهیلات کلان ده‌ها برابر بیش از سقف مجاز است

به گزارش شهرآرانیوز، علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس در توئیتی نوشت:

در نشست علنی ‎مجلس گزارش ‎کمیسیون اصل نود در مورد ‎شفافیت تسهیلات کلان و اشخاص مرتبط با شبکه بانکی قرائت شد.

پرداخت نامتعارف و رانتی تسهیلات کلان از مسیر‌های اصلی بروز تخلف و فساد در نظام بانکی بوده و نتیجه این انحراف نیز رکود و تورمی خواهد بود که عموم جامعه هزینه آن را می‌دهند.

اطلاعات منتشر شده بانک‌ها حاکی از وقوع تخلفات گسترده در زمینه پرداخت تسهیلات کلان ده‌ها برابر بیش از سقف مجاز است؛ و بانک‌هایی مثل پست بانک، سرمایه، شهر، دی و پارسیان با سرمایه نظارتی منفی، از منظر قانونی امکان اعطای هیچ‌گونه تسهیلاتی ندارند و در صدر متخلفین در این زمینه هستند.

در زمینه تسهیلات بالای ۱۰۰ میلیارد تومان نیز ‎ بانک گردشگری و ‎ بانک آینده با تخلف در اعطای تسهیلات کلان به ترتیب بیش از ۹ و ۶ برابر حد مجاز قانونی و همچنین اعطای ۴۰ و ۸۰ برابر بیش از سقف مجاز تسهیلات به اشخاص مرتبط بانک، در رتبه اول و دوم تخلف از قوانین ‎ بانک مرکزی قرار می‌گیرند.  

‏همچنین به منظور استقرار کامل  نظارت عمومی در تکمیل فرایند نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری برای ‎ کاهش فساد، انتشار پیوسته و برخط اطلاعات توسط بانک مرکزی، تعیین حد ۵۰ میلیارد تومان برای تسهیلات کلان بانک‌های با سرمایه پایه منفی و ‎ شفافیت مصوبات شورای پول و اعتبار ضروری است.