مدیر عالی حرم مطهر رضوی: در ایام نوروز میزبان یک میلیون و ۷۰۰ هزار زائر در روز خواهیم بود

به گزارش شهرآرانیوز، «مصطفی فیضی» مدیر عالی حرم مطهر رضوی در نشست خبری اعلام ویژه برنامه‌های حرم مطهر برای مراسم تحویل سال جدید، با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در دوره تولیت جدید آستان قدس رضوی گفت: در دوره تولیت جدید، حرم مطهر رضوی به عنوان مرکز ثقل فعالیت‌های آستان قدس و محور، هدف و مهمترین مسئله آستان قدس رضوی تعریف شده است و لذا ساختار مدیریت عالی حرم مطهر نیز ذیل تولیت آستان قدس تعریف شده است. کمیته عالی حرم مطهر رضوی با حضور تولیت آستان قدس رضوی، جلسات منظم هفتگی برگزار می‌کند و پس از ارائه گزارش کلیات و جزئیات فعالیت‌ها، برنامه‌ها توسط مدیریت عالی حرم شامل سه مدیریت و یک سازمان اجرا می‌شود.  

وی افزود: تاکید بر این است که فعالیت‌ها منجر به تعالی زیارت، نگاه فرهنگی و دینی و ارتقاء فرهنگی شود و از سوی دیگر، فعالیت‌های عمرانی و خدماتی نیز ایجاد و امکان زیارت سهل و آسان را برای زائران فراهم می‌کند. موارد بیان شده، ۲ اصل مهم سرلوحه فعالیت‌های حرم مطهر رضوی هستند.

توجه به اقشار اجتماعی در برنامه‌های حرم مطهر 

مدیر عالی حرم مطهر رضوی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در فعالیت‌های سال ۱۴۰۱ در حوزه تعالی زیارت، توجه به اقشار اجتماعی در دستور کار حرم مطهر قرار گرفته است و در کنار فعالیت‌های عمومی، بخشی از فعالیت‌ها به صورت هدفمند دنبال شده است. در این زمینه می‌توان به ارائه خدمات ویژه به کودکان، نوجوانان، جوانان، دانشجویان، اقشار کم توان نیازمند، هیئات مذهبی و ... اشاره کرد.  

وی افزود: در مورد خدمات ویژه به کودک و نوجوان، هنوز در ابتدای راه هستیم و این فعالیت‌ها نیز استمرار خواهد داشت. اما طی همین مدت هم بیش از ده‌ها هزار نفر در سال ۱۴۰۱ از این خدمات استفاده کردند. در حوزه برگزاری جشن‌های تکلیف، تلاش کرده ایم با تعامل و هماهنگی با مجموعه‌های آموزشی، این برنامه‌ها به صورت هدفمند برگزار شود. در حوزه دانشجویی، توجه مضاعف به اردو‌های دانشجویی و پذیرایی پذیرایی از آن‌ها صورت گرفته است. مراسم اعتکاف ماه رجب امسال از پربارترین مراسم اعتکاف حرم مطهر رضوی بوده است.

فیضی در ادامه گفت: در مورد اقشار کم توان نیازمند به خدمت از جمله جامعه ناشنوایان، امسال برنامه مستقل مراسم احیا برای آن‌ها برگزار شد و در مراسم دهه آخر صفر نیز یک شب به صورت ویژه در خدمت آن‌ها بودیم. این کار استمرار خواهد داشت.  

وی افزود: توجه به هیئات مذهبی فعالیت‌های دینی نیز از جمله فعالیت‌های هدفمند این آستان بوده است. صحن قدس حرم مطهر به عنوان حسینیه حرم در ماه‌های محرم و صفر معین شد که در آن، هیئات مذهبی از سراسر کشور، در آن به اجرای مراسم پرداختند و این مراسم با هماهنگی با صدا و سیما، در در شبکه استانی شهر و استان این افراد نیز در دسترسی مخاطبان قرار گرفت.  

فیضی خاطرنشان کرد: سازماندهی مراسم عقد و ازدواج که به صورت روزانه در حال اجرا است نیز در دستور کار بوده است. در حوزه خدمات هم اقدامات متنوعی صورت گرفته که از جمله آن می‌توان به گسترش چایخانه‌ها به ۴ چایخانه و توجه به خدمات عمومی و نیازمندی زائران در حوزه سرویس‌های بهداشتی و وضوخانه‌ها در رواق‌های حرم مطهر اشاره کرد.  

روزانه حداقل ۷۰ هزار تشرف به حرم مطهر رضوی صورت می‌گیرد 

مدیر عالی حرم مطهر رضوی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در بخش تسهیل زیارت آنچه که مدنظر و مورد توجه است، این است که ضمن تقدیر از خدمات انجام شده در مجموعه ابنیه و اماکن حرم مطهر در دوره‌های گذشته و خصوصا دوره مدیریت مرحوم آیت الله واعظ طبسی تولیت فقید آستان قدس رضوی، این خدمات نیازمند استمرار، بازسازی و نگهداری است. مساحت اماکن متبرکه حرم مطهر تا روضه منوره بالغ بر یک میلیون متر مربع است.

وی با بیان این که در مورد آمار ورود زائران به حرم، آمار بر اساس تعداد تشرف صورت می‌گیرد و باید بر همین اساس هم ارائه خدمات پیش بینی شود، خاطرنشان کرد: حداقل تشرف زائر در خلوت‌ترین روز‌ها حدود ۷۰ هزار نفر است که این میزان در ایام ویژه مانند عید نوروز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تشرف می‌رسد. با وجود این آمار، تسهیل در زیارت هم باید به میزان تعالی زیارت مورد توجه باشد و خود را موظف به آن می‌دانیم. به این معنا که زائر از ورود تا خروج، با امنیت و آرامش به حرم مطهر مشرف شود.

بیشترین موقوفات حرم مطهر مربوط به دوران قاجار و قبل از آن است

مدیر عالی حرم مطهر رضوی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: بیشترین موقوفات حرم مطهر مربوط به ۱۰۰ سال گذشته و ماقبل آن، یعنی مربوط به دوره قاجار و پیش از آن است و از ۱۰۰ سال پیش تا کنون، میزان وقف جدی و اثرگذار نداشته ایم. آنچه از املاک موجود است، مربوط به همان دوره است که در اختیار بهره‌برداران قرار داشته و آستان قدس اجاره آن را اخذ می‌کند. بیشترین نزورات هم مربوط به اقشار متوسط به پایین جامعه است.  
وی در مورد هزینه‌های مورد نیاز برای حرم مطهر رضوی خاطرنشان کرد: انجام هزینه‌ها برای حرم مطهر و زائران را وظیفه خود می‌دانیم. فقط در مهمانسرای حرم مطهر سالانه بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود. بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان برای تغییر نورآرایی صحن انقلاب و آزادی هزینه شده است.  
فیضی تاکید کرد: بر اساس دستور تولیت آستان قدس رضوی، هیچ ماموریتی در آستان قدس بالاتر از خدمت به زائران نداریم.  

تامین فضای خواب و استراحت، وظیفه دیگر دستگاه‌های مسئول شهر است

مدیر عالی حرم مطهر رضوی در پاسخ به یکی از خبرنگارن در مورد تامین فضایی برای خواب و استراحت زائران گفت: برای استراحت زائر در حرم مطهر، حداقل امکانات فراهم شد که آن را فضای خواب زائر نمی‌گذاریم. حرم مطهر برای خواب نیست.  
وی افزود: استمرار اختصاص فضا برای استراحت زائران، مشکلاتی را ایجاد کرد که به همین دلیل، در این موضوع موضوع تجدیدنظر می‌کنیم و آن را خاتمه می‌دهیم. تامین فضای خواب و استراحت، وظیفه دیگر دستگاه‌های مسئول شهر است.  

آستان قدس مسئول تامین پارکینگ نیست

فیضی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد تامین فضای مورد نیاز برای پارکینگ خودرو زائران خاطرنشان کرد: شهر مسئول تامین پارکینگ است و نه حرم مطهر. آستان قدس هیچ تعهدی در این زمینه ندارد. شهر در این زمینه به وظایف خود عمل نکرده است.  
وی افزود: با این حال، ما با اعمال محدودیت برای همکاران، پارکینگ حرم را در اختیار زائران قرار دادیم. توانایی ما در پارکینگ همین قدر است.  

استفاده از ابزار جدید در گیت‌های بازرسی حرم مطهر

مدیر عالی حرم مطهر در پاسخ به پرسش دیگری درباره تامین امنیت حرم مطهر رضوی گفت: حرم مطهر رضوی هم بخشی از جامعه است احتمال بروز مسائل امنیتی در آن به صفر نخواهد رسید.  

وی افزود: از یک طرف اعتقاد داریم که بازرسی زائران نباید موجب اذیت و آزار آن‌ها شود. اما چارچوب امنیتی هم باید حفظ شود. تصمیم منطقی ما در این زمینه، حفظ امنیت زائران بوده است. ضمن عذرخواهی از زائران در مورد انجام بازرسی ها، وظیفه خود می‌دانیم که در سال جاری و با استفاده از ابزار جدید، بازرسی‌های دستی کاهش پیدا کرده و گیت‌های بازرسی به گونه‌ای تغییر کند تا ضمن اعمال محدودیت‌های کمتر، نظارت‌ها بیشتر شود.  

چرایی بازسازی صحن انقلاب

فیضی در پاسخ به پرسش دیگری درباره ضرورت بازسازی صحن انقلاب خاطرنشان کرد: صحن انقلاب مشکلات سطحی و بازسازی داشت. در ذیل این صحن، رواق دارالحجه است که در زمان بارندگی، سقف آن دچار عارضه می‌شد. چند سال تلاش شد با رفع مشکلات به صورت نقطه‌ای، این صحن نیاز به تغییر نداشته باشد. اما نتیجه‌ای نداشت. در کنار آن، سقاخانه هم نیازمند بازسازی بود. ایوان طلا از کف و دیواره، غرفه‌های اطراف و کانال‌های انرژی نیازمند بازسازی بود. مجموعه این موارد منجر به اقدام به بازسازی صحن انقلاب شد.  

وی افزود: ۲ صحن انقلاب و آزادی و پس از آن صحن مسجد گوهرشاد به صورت ویژه مورد توجه زائران است. ما نیز خود را ملزم به نگهداری از اماکن حرم مطهر می‌دانیم.  

حذف المان گنبد خضرا از صحن پیامبر اعظم (ص)

مدیر عالی حرم مطهر در پاسخ به پرسش دیگری درباره حذف المان گنبد خضرا از صحن پیامبر اعظم (ص) گفت: نصب المان گنبد خضرا، همزمان با تغییر نام صحن جامع به صحن پیامبر اعظم (ص) صورت گرفت. اما بعد از آن، نظرات مختلف از جامعه دینی و هنری در مورد تجدیدنظر به ما رسید.  
وی خاطرنشان کرد: تولیت کمیته ویژه‌ای را برای بررسی و کارشناسی این موضوع مشخص کرده است.