دانستنی‌های نوجوان | حمام حاج‌رئیس

امین صادق‌پور- امروز می‌خواهیم برای دیدن یکی از باشکوه‌ترین حمام‌های قدیمی ایران به زعفرانی‌ترین شهر جهان شهر، تربت‌حیدریه، سفر کنیم. در زمان‌های قدیم که در خانه‌ها حمام و دوش وجود نداشت، مردم شهرها و روستاها از حمام‌های عمومی استفاده می‌کردند.

با ساخت حمام‌های شخصی در هر خانه، کم‌کم حمام‌های مهم و قدیمی به میراث فرهنگی تبدیل شدند: حمام‌های بزرگی مثل حمام فین کاشان، حمام شاه مشهد و ... . یکی از این حمام‌های دیدنی و تاریخی حمام حاج‌رئیس است.

این اثر تاریخی در انتهای خیابان روحبخش تربت‌حیدریه قرار دارد. باید بدانید این حمام زیبا و قدیمی در زمان حکومت قاجاریه و به دستور سید محمد امین‌التجار، معروف به حاجی‌رئیس، ساخته شده است.

حمام حاجی رئیس از مجهزترین حمام‌های ساخته‌شده در عصر قاجار به شمار می‌آید. این حمام که از قسمت‌های مردانه و زنانه تشکیل شده است، دارای ورودی، رختکنی (سربینه)، میاندر، گرم‌خانه، مخازن آب گرم و سرد و گلخن است.

در سردر ورودی این حمام، کاشی‌های لاجوردی نقاشی‌شده با گل و بوته وجود دارد. تاریخ ساخت حمام در کاشی‌ها به سال ۱۲۷۳ هجری قمری می‌رسد.

از ویژگی‌های جالب دیگر حمام حاج‌رئیس، قسمت رختکن است که با ۸ ستون سنگی مزین به نقاشی‌های زیبا، وزن سقف گنبدی‌شکل حمام و سرسرا را روی خود تحمل می‌کند.

امیدوارم حتما به شهر تربت‌حیدریه سفر کنید و بعد از بازدید از این حمام زیبا، خوردن چای با عطر زعفران را فراموش نکنید.