مهار تورم و رشد تولید| عضو هیئت رئیسه مجلس: تصمیمات تورم‌زا در همه قوا شناسایی و اصلاح شود

به گزارش شهرآرانیوز، علیرضا سلیمی با بیان اینکه نامگذاری سال ۱۴۰۲ به نام سال (مهار تورم و رشد تولید) از سوی مقام معظم رهبری یک کار ویژه مهم برای اقتصاد کشور است، اظهار داشت: همه مسائل و بحران‌های اقتصادی کشور به این دو موضوع گره خورده است و در بخش تورم باید ما تصمیمات و رفتار‌های تورم زا در قوای سه گانه را شناسایی و برای آن چاره اندیشی کنیم و به نحوی با افزایش نقدینگی و کسری بودجه مقابله کنیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: رفتار‌های تورمی چه در مصوبات قانونی و چه در آیین نامه‌های اجرایی دولت قابل قبول نیست و باید برای آن چاره اندیشی شود، همچنین بانک‌ها امروز به نحوی عمل می‌کنند که خروجی مناسبی بر اساس کنترل پایه پولی ندارند و به نوعی بر موج تورم با بنگاه داری سوار می‌شوند و انتظار می‌رود بانک مرکزی در این خصوص اعمال حاکمیت کند.

سلیمی با اشاره به سیاست‌های پولی وبانکی در کشور گفت: نظام اقتصادی ما باید از سیاست‌های پولی و بانکی به شکل هماهنگ تبعیت کند و اقدامات جزیره‌ای و سود جویانه چیزی جز سرعت‌بخشی به تورم نتیجه‌ای برای کشور ندارد. بورس هم باید مورد توجه باشد تا مردم مجبور به خروج سرمایه از آن نشوند و به نقدینگی جامعه اضافه نشود همچنین در بخش تولید نیز باید مشوق‌هایی قرار داده شود که نقدینگی به سمت تولید حرکت کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: امروز تولیدکنندگان با مشکلات جدی مواجه هستند و باید حتماً به آن توجه شود چراکه تولید جان مایه اقتصاد کشور است و وقتی عرضه کم باید و تقاضا مهار نشود تورم ایجاد می‌شود همچنین کیفیت تولید برای کالا‌های اساسی و مصرفی نیز مورد بازنگری قرار گیرد.

وی با اشاره به تاکید رهبری بر حل مشکلات دهک‌های پایین جامعه خاطرنشان کرد: نوع پرداخت یارانه‌ها در کشور تورم‌آفرین است و اینکه هر ماه هزاران میلیارد پول به کشور تزریق  شود به ناچار تورم ایجاد می‌شود و امیدواریم در این بخش دولت برنامه ریزی درستی داشته باشد.