نسیم حیات‌بخش هدایت
حسین ابراهیمی

خود کلمه بهار یکی از کلمات زیبا و قشنگ است؛ کلمه‌ای که یادآور رویش و شکوفایی است، یادآور عطر و رنگ است، یادآور طراوت و تازگی است و ماه مبارک رمضان همه این زیبایی‌ها را درون خود دارد. به همین دلیل در روایات ما نام بهار در کنار نام این ماه مبارک آمده است. امام محمدباقر (ع) می‌فرمایند: «برای هر چیزی بهاری است و بهار قرآن ماه رمضان است» (کافی: ج‏۲، ص۶۳۰). ماه مبارک رمضان را بهار قرآن نامیده‌اند.

چون این معجزه جاوید پیامبر خدا (ص) در این ماه نازل گشته است و در این ماه بیشتر از همیشه به آن توجه می‌شود و به‌دلیل فضیلت‌های فراوان این ماه، تلاوت می‌شود و همچنان‌که در آغاز بهار روز درخت‌کاری قرار داده شده است و افراد بیشتر از همیشه به کاشتن نهال رو می‌آورند، چون بهار فصل رویش است و آب‌وهوا و خاک بیشتر از همیشه آمادگی گرفتن و شکوفاکردن دارند، در ماه مبارک رمضان هم خواندن یک آیه از قرآن ثواب یک ختم قرآن در دیگر ایام سال را دارد و این یعنی در این ماه تلاوت یک آیه شریفه از قرآن چنین تأثیری روی روح و روان ما می‌گذارد و دل و جان ما را زنده می‌کند. چنان‌که در آیات قرآن فرمود: «اى کسانى که ایمان آورده‏‌اید! دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید، هنگامى که شما را به سوى چیزى می‌خواند که شما را حیات می‌بخشد.» (انفال: آیه۲۴)

نکته جالب اینجاست که ماه مبارک رمضان بهار قرآن است و در روایات قرآن به‌عنوان بهار دل‌ها آمده است و زیباتر آنکه این ماه شریف امسال در بهار طبیعت به سراغ ما آمده است که این رویش در حق ما تمام شود و اگر خودمان را در معرض باد بهاری قرار دهیم، چنان‌که این باد درختان را می‌رویاند، حال ما را هم خوب می‌کند و اگر خودمان را در این ماه مبارک در معرض نسیم قرآن قرار بدهیم، دل‌هایمان زنده می‌شود و زندگی واقعی را با زنده‌شدن دل می‌توان تجربه کرد. گاهی ما در پیچ‌وخم زندگی دنیا دچار غفلت می‌شویم و از قرآن که کتاب هدایت است، فاصله می‌گیریم و ماه مبارک رمضان فرصت بازگشت به این هدایت و معنویت و بازیابی رابطه با خداست.

در خطبه۱۱۰ نهج‌البلاغه می‌خوانیم: «قرآن بیاموزید که بهترین گفتار است و در آن اندیشه کنید که بهار دل‌هاست. ‏‏» این ماه شریف خصوصیات و فضیلت‌هایی دارد که ظرف نزول قرآن و بلکه کتاب‌های آسمانی گشته است. در روایتی امام‌صادق (ع) می‌فرمایند: «تورات در شش شب از ماه رمضان گذشته نازل شد و انجیل در دوازده شب از ماه رمضان گذشته نازل شد و زبور در شب هجدهم ماه رمضان نازل شد و قرآن [فرقان]در شب قدر فرود آمد.» (من لا یحضره الفقیه: ج‏۲، ص۱۵۹)

اعمال ما در ماه مبارک رمضان ارزش بیشتر و تأثیر بیشتری دارند و به همین دلیل در روایات فضیلت‌های اعجاب‌آوری برای این ماه شمرده شده است. در روایت معروفی که از امام‌رضا (ع) به ما رسیده است، پیامبراکرم (ص) در آستانه ماه مبارک رمضان می‌فرمایند: «ای مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما رو کرده است؛ ماهی که نزد خدا بهترین ماه‌هاست و روزهایش بهترین روز‌ها و شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعت‌هایش بهترین ساعت‌هاست.

ماهی که در آن شما را به مهمانی خدا دعوت کرده‌اند و شما در آن از اهل کرامت خدا شده‌اید. نفس‌های شما در آن ثواب تسبیح و ذکر خدا دارد و خواب شما ثواب عبادت. اعمال شما در آن پذیرفته است و دعا‌های شما مستجاب. پس از پروردگار خویش با نیت‌های راستین و دل‌های پاک، بخواهید که توفیق روزه این ماه و تلاوت قرآن در آن را به شما عنایت فرماید.» (بحارالانوار: ج۹۶، ص۱۵۷) از خداوند بزرگ می‌خواهیم که توفیق درک فضیلت این ماه بزرگ و قرارگرفتن در معرض نسیم هدایت را به همه ما عنایت کند و ما را از محرومان از رحمت خود در این ماه بزرگ قرار ندهد، ان‌شاءا....