سهم استان‌ها در ایجاد اشتغال پایدار مناطق مرزی در سال ۱۴۰۲ مشخص شد

به گزارش شهرآرانیوز، محسن کوشش‌تبار با اشاره به تاکید دولت سیزدهم بر حمایت همه‌جانبه از مرزنشینان کشور و کمک به رفع مشکلات معیشتی آن‌ها، اظهار داشت: با استفاده از ظرفیت‌های موجود و الگو‌های تسهیل­گر اشتغال همچون توسعه زنجیره‌های ارزش می‌­توان معیشت مرزنشینان را متناسب با ظرفیت محلی و بومی آن منطقه، بهبود بخشید.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین دلایل رخداد قاچاق کالا در این مناطق وجود مشکلات معیشتی است که در صورت ایجاد اشتغال پایدار می‌توان به حل این معضل اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی کمک کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور با اشاره به گزارش سامانه رصد اشتغال کشور منتهی به تاریخ ۱۴/۱/۱۴۰۲ اظهار کرد: در سال گذشته تعداد ۱ میلیون و ۳۴۲ هزار و ۱۹۱ اشتغال در سامانه به‌ثبت رسیده و به عبارتی، ۱۱۱ درصد تعهد اشتغال در سال ۱۴۰۱ محقق شده است.

کوشش‌تبار اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲ نیز، با هماهنگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استانداری‌ها هدف‌گذاری ایجاد اشتغال براساس شاخص‌های کلیدی بازار کار انجام شد.

وی، نرخ بیکاری، نرخ مشارکت اقتصادی و تعداد بیکاران استان با فرض عدم افزایش تعداد آن‌ها و کاهش نرخ بیکاری، پیش بینی میزان عرضه و تقاضای جدید نیروی کار متناسب با ظرفیت‌ها و توانمندی استان‌ها در زمینه‌های کشاورزی، شیلات، صنعت و تعاون، اولویت‌های توسعه فعالیت‌های اقتصادی، در نظر گرفتن عملکرد سال‌های گذشته را از جمله این شاخص‌ها برشمرد.

معاون وزیر کشور خاطرنشان کرد: متناسب با معیار‌های تعیین شده، اشتغال پیش‌بینی شده برای سال ۱۴۰۲ به تفکیک دستگاهی- بخشی در استان‌ها انجام شد و با هماهنگی وزارت کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین استانداری‌های سراسرکشور، با هدف کاهش یک دهم درصدی نرخ بیکاری در پایان سال ۱۴۰۲، تعهد اشتغال برای سال ۱۴۰۲، به تعداد (۱میلیون و ۸۸ هزار و ۷۱۱ نفر) پیش بینی شد.

کوشش‌تبار یادآور شد: این مساله در ایام پایانی سال ۱۴۰۱ با امضای مشترک وزیر کشور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان‌ها ابلاغ شد که سهم اشتغال مناطق مرزی، ۱۴۵ هزار و ۶۵۲ نفر است.

وی ابراز امیدواری کرد با انجام تدابیر مناسب و توسعه زنجیره‌های ارزش راهبردی استان‌ها و با استفاده از ظرفیت نهاد‌های توسعه‌ای و تسهیلگران حوزه اشتغال بتوان اهداف ابلاغی از جمله ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی را محقق ساخت.