استاندار خراسان رضوی: حضور رهبر معظم انقلاب یکی از ویژگی‌های امسال شهر مشهد بود + فیلم
مهدی بی باک

به گزارش شهرآرانیوز، یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی در نشست خبری با عنون اقدامات قرارگاه عملیات مرکزی  زائران استانی که امروز در محل استانداری برگزار شد، اظهار داشت: امسال با زحماتی که در بخش‌های مختلف کشیده شد، مسئله حادی که فراگیر هم باشد و مسمتر هم باشد منعکس نشد و نداشتیم. خدمت‌رسانی به زائران در این بازه زمانی به خوبی در ابعاد مختلف صورت گرفته، اما خالی از اشکال نبوده است. 
وی افزود: باهمه تلاش‌هایی که انجام گرفت مجموعه استان خراسان رضوی اعم از مردم استان و مشهدی‌ها و تشکل‌های مردمی و‌ دستگاه‌های متولی و همه این توفیق را داشتیم که بتوانیم خدمت‌گزاری مناسبی به زائران در این یک ماه داشته باشیم. 
به گفته وی، امکان و‌ ظرفیت ما در کارگروه ملی زیارت مورد بحث و بررسی قرار گرفت و‌ حمایت‌هایی‌ نیز صورت پذیرفت. جلسه قرارگاه نیز با حضور وزیر کشور برگزار و پیگیری‌هایی صورت گرفت. عزم و اراده پشتیبانی از این خدمت رسانی به صورت ملی وجود داشت. 
استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: پیش بینی این بود حدود ۱۰ میلیون زائر سفر کنند که این اتفاق افتاد و بیش از ده میلیون زائر از ۱۵ اسفند تا ۱۳ فروردین وارد مشهد شدند و به همین ترتیب نیز ۱۰ میلیون زائر و مسافر وارد استان خراسان رضوی شدند. 
نظری با بیان اینکه امسال شرایط خاصی حکمفرما بود و پیش بینی می‌شد بعد از سال‌های کرونا اقبال بیشتری صورت بگیرد، افزود: رشد ۱۶ درصدی از نظر حضور زائر  را به مشهد داشتیم و از نظر تعداد سفر نیز رشد ۲۹ درصدی داشته‌ایم.

۸۶ درصد از زائران با وسیله نقلیه شخصی به مشهد سفر کرده‌اند 

استاندار خراسان رضوی در ادامه حضور رهبر معظم انقلاب را یکی از ویژگی‌های امسال شهر مشهد برشمرد و گفت: از کل تعداد زائر ۶ درصد با عمومی و ۵ درصد ریلی و ۳ درصد هوایی و ۸۶ درصد با وسیله نقلیه شخصی به مشهد سفر کرده‌اند. 
نظری خاطرنشان کرد: تامین امنیت زائران برای ما در استان بسیار اهمیت داشت. در این بخش مسئله و گرفتاری خاصی نداشتیم. موضوع دیگر اسکان بود که از اهیمت ویژه‌ای برای ما داشت. در این زمینه ۷۰۰ هزار ظرفیت اسکان در مشهد فراهم شد. 
به گفته وی، تامین کالا نیز از دیگر مواردی بود که برای ما اهمیت داشت. در این زمینه نیز کمیته تامین و توزیع کالا تشکیل شد. تامین پارکینگ و سرویس بهداشتی و همچنین حمل و نقل برای ما نیز اهمیت ویژه‌ای داشت.

استاندار خراسان رضوی در ادامه با بیان اینکه اقدامات زیربنایی و عمرانی در استان با استفاده از ظرفیت کارگروه  ملی زیارت پیگیری می‌کنیم، افزود: جلسات کارگروه ملی زیارت همچنان دنبال خواهد شد. مصوبات کارگروه ملی جزو مصوبات سفر ریاست جمهوری هم است که در دست پیگیری است. به عنوان دبیرخانه کارگروه‌ ملی زیارت مصوبات را از طریق وزرا پیگیری می‌کنیم. 

به گفته نظری ستاد خدمات سفر مستمر و دائمی است و در ایام شب‌های قدر و عید فطر آمادگی اولیه وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره بر اینکه تجزیه و‌ جمع بندی و تحلیل از وضعیت اقتصاد استان در ایام نوروز نداریم، گفت: با استفاده از ظرفیت دستگاه‌ها و بسیج امکاناتی که در اختیار دستگاه‌ها است قرارگاه خدمات سفر تشکیل و فعالیت کرده است. 

به گفته وی، ۱۳ هزار و ۵۹۳ پرونده در خصوص بازرسی‌ها تشکیل شده و بیش از ۱۰۰ هزار بازدید در سطح استان صورت گرفته است. 
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: یکی از اقدامات خوب صورت گرفته برگشت اضافه وجه به مردم بوده که بالغ بر ۲ میلیارد تومان بوده است. همچنین ۱۵۹ واحد نیز پلمب شده است. بیشتر‌ترین تخلف‌ها مربوط به موضوع مواد غذایی بوده که ۳۹۱ مورد تخلف و ۸۱ مورد هم تخلف به واحد‌های اقامتی بوده است. عدم درج قیمت، گرانفروشی و عدم صدور فاکتور از جمله موضوعات تخلف‌ها بوده است.

 امسال در سطح کشور و استان کاهش تلفات و حوادث جاده‌ای داشتیم

خدایی، معاون هماهنگ کننده امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست با بیان اینکه موضوع تلفات جاده‌ای دغدغه ما بوده، افزود: کنترل سوانح جاده‌ای که بخشی از  آن مربوط‌ به خطای انسانی است، در اولویت کار ما قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: امسال در سطح کشور و استان کاهش تلفات و حوادث جاده‌ای داشتیم. در تعداد تلفات جاده‌ای نسبت به سال گذشته ۱۸.۴ درصد کاهش جان‌باختگان جاده‌ای را داشته‌ایم. 
به گفته وی، در حوزه تصادفات جرحی ۱۸.۶ درصد کاهش  و این روند کاهشی ادامه دارد.
وی ادامه داد: در ایام طرح ویژه نوروز بیش از ۸ هزار خودرو توقیف شده اند که ۱۰۱۹ خودرو نیز که بالای ۱۶۰ کیلومتر سرعت در جاده داشته اند نیز توقیف شدند. آمار کاهش پیدا کرده، اما تخلفات گسترش داشته است. رتبه ما در کشور در حوزه تخلفات ۲۵ ام بوده است. در استان طی ۵ سال اخیر ۵۰ همت هزینه تصادف‌ها بوده است.

{$sepehr_media_714017_400_300}