بسته اخبار بین‌الملل امروز (۲۲ فرودین ۱۴۰۲) + فیلم
سعید کریم پور

به گزارش شهرآرانیوز، اهم رویداد‌های بین‌المللی طی روزی که گذشت در ادامه می‌آید:

تشریح اهداف سفر سفیر عربستان به یمن

محمد آل جابر، سفیر عربستان در یمن طی چندین توئیت گفت: هدف از سفر من به صنعا تثبیت آتش‌بس و آرامش و حمایت از روند تبادل اسیران و بررسی راه‌های گفتگو بین گروه‌های یمنی به منظور دستیابی به راه حل سیاسی پایدار و بادوام در یمن بود.

{$sepehr_media_718506_400_300}

سفیر عربستان این توییت‌ها را همراه با تصویری از دیدارش با مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن و محمد عبدالسلام، رئیس تیم مذاکره کننده دولت صنعا، منتشر کرد.

کره شمالی دنبال گزینه‌های تهاجمی‌تر است

کیم جونگ اون خواستار تقویت بازدارندگی جنگی کشورش به روشی کاربردی و تهاجمی‌تر شده تا بتواند با تخاصم آمریکا و کره جنوبی مقابله کند.

بسته اخبار بین‌الملل امروز (۲۲ فرودین ۱۴۰۲) + فیلم و تصاویر

رهبر کره شمالی در نشست کمیسیون مرکزی ارتش درباره تلاش‌های مداوم جهت ارتقای بازدارندگی جنگی کشورش و مقابله با اقدامات تنش‌زا امپریالیست‌های آمریکا و خائنان دست‌نشانده کره جنوبی گفت‌وگو کرد.

طبق این گزارش کره شمالی به رزمایشات نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی واکنش‌های تندی نشان داده و می‌گوید که این ۲ متحد برای یک جنگ تمام‌عیار آماده می‌شوند و پیونگ‌یانگ را مجبور می‌کنند تا دست به اقدامات قدرتمند و کاربردی از جمله عملیات‌های نظامی بزند.

آمریکا همچنان متاثر از اسناد درزیافته در مورد جنگ اوکراین

همزمان با اینکه دولت واشنگتن به ارزیابی تاثیر افشای یکسری اسناد اطلاعاتی محرمانه آمریکا ادامه می‌دهد، پنتاگون هشدار داد درز این اسناد محرمانه خطری بسیار جدی برای امنیت ملی آمریکا ایجاد می‌کند.

کریس میگر، سخنگوی پنتاگون، به خبرنگاران گفت: این اسناد ظرفیت پخش اطلاعات نادرست و غلط را دارد. پنتاگون به هماهنگی تلاش‌ها برای تعیین تاثیر کامل این اسناد بر امنیت ملی آمریکا ادامه می‌دهد. هنوز مسائل بسیاری وجود دارد که باید آن را بررسی و ارزیابی کنیم.

وی افزود: ما بسیار مراقب هستیم و نظارت می‌کنیم که این اسناد کجا تبلیغ و بزرگ‌نمایی می‌شود. ما همچنین به هماهنگی تلاش‌ها برای تعیین این خسارت ادامه می‌دهیم. این چیزی است که ما همچنان در حال بررسی آن هستیم.

پنتاگون روز جمعه اعلام کرد که در حال تحقیق درباره افشای غیرمجاز اسنادی است که مهر رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا را دارد و ظاهرا متعلق به آمریکا و ناتوست. این اسناد در رسانه‌های اجتماعی از جمله توییتر و تلگرام به اشتراک گذاشته شده است.

وزارت دادگستری آمریکا نیز به طور جداگانه تحقیقات کیفری را درباره این درز اسناد آغاز کرده است.

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، بار‌ها از اظهار نظر درباره صحت این اسناد امتناع کرده، اما این اسناد شامل اطلاعاتی در مورد روند جنگ در اوکراین، کمک‌های بشردوستانه ارائه شده توسط کشور‌های مختلف و تقویم برای کمک‌های ارسالی به نیرو‌های کی‌یف است.

مصری‌ها ۴۰ هزار موشک برای روسیه آماده کرده بودند | روس‌ها نپذیرفتند

روزنامه واشنگتن‌پست با استناد به سند محرمانه‌ای که به فضای مجازی درز کرده، گزارش داد که اطلاعات ادعایی آمریکا حاکی از آن است که مصر در اوایل سال جاری میلادی برنامه‌هایی برای ارائه مخفیانه تا ۴۰ هزار موشک به روسیه داشت.

خبرگزاری تاس در گزارش روز دوشنبه خود با استناد به این سند آورده است که عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، دستور داد که تولید و ارسال این موشک‌ها به صورت مخفیانه انجام شود تا از بروز مشکلاتی با غرب جلوگیری شود؛ این در حالی است که مصر یکی از متحدان کلیدی آمریکا در خاورمیانه است که برای چندین دهه بیش از یک میلیارد دلار در سال کمک امنیتی از ایالات متحده دریافت کرده است.

از طرف دیگر دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت که گزارش‌ها درباره برنامه‌های ادعایی مصر برای تامین مخفیانه هزاران موشک به روسیه شبیه به اطلاعات غلط دیگر به نظر می‌رسد.

ترامپ دوباره به دادستانی می‌رود

طبق گزارش تلویزیون ای‌بی‌سی نیوز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، قرار است روز پنجشنبه مجددا به نیویورک بازگردد تا برای شرکت در دومین جلسه ارائه شهادت درباره پرونده کلاهبرداری به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار در دادگاه حاضر شود.

سپتامبر ۲۰۲۲ لتیشیا جیمز، دادستان کل نیویورک، شکایتی را علیه دونالد ترامپ، فرزندانش ایوانکا و اریک ترامپ و مدیران ارشد سازمان ترامپ به دلیل کلاهبرداری تنظیم کرده است. جیمز مدعی شد که این افراد دارایی‌های ترامپ را به طور اشتباه میلیارد‌ها دلار افزایش داده‌اند تا بر تصمیمات بانک‌ها نسبت به ارائه وام با شرایط مطلوب‌تر به سازمان ترامپ تاثیر بگذارند.

بسته اخبار بین‌الملل امروز (۲۲ فرودین ۱۴۰۲) + فیلم و تصاویر 

علاوه بر این موارد بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ ترامپ و سازمانش آگاهانه و عامدانه بیش از ۲۰۰ سند و ارزیابی غلط از دارایی‌های خود منتشر کردند تا بتوانند از موسسات مالی کلاهبرداری کنند.

برگزاری بزرگترین مانور آمریکا و فیلیپین اطراف چین

یک روز پس از رزمایش چین در اطراف تایوان، نیرو‌های آمریکا و فیلیپین امروز، سه‌شنبه، بزرگترین مانور نظامی خود در دهه‌های اخیر را در نزدیکی آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی و تنگه تایوان آغاز کردند؛ جایی که واشنگتن بار‌ها به چین نسبت به افزایش فعالیت‌های تهاجمی‌اش هشدار داده است.

مانور‌های سالانه آمریکا و فیلیپین موسوم به «بالیکاتان» به معنای شانه به شانه تا ۲۸ آوریل ادامه خواهند داشت و شامل بیش از ۱۷ هزار و ۶۰۰ پرسنل نظامی است. همزمان با تلاش دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، برای تقویت اتحاد‌ها و ائتلاف‌ها به منظور مقابله بهتر با چین از جمله در رویارویی احتمالی بر سر تایوان، این بزرگترین نمایش قدرت نظامی آمریکا در آسیا خواهد بود.

این رویداد همسو با تلاش‌های فیلیپین تحت ریاست جمهوری فردیناند مارکوس برای دفاع از منافع قلمرویی‌اش در دریای چین جنوبی که چین عملا ادعای مالکیت بر آن را دارد، از طریق تقویت مانور‌های نظامی مشترک با آمریکا و اجازه استقرار دادن به نیرو‌های چرخشی آمریکا در کمپ‌های نظامی مازاد فیلیپین تحت پیمان دفاعی ۲۰۱۴ میلادی صورت می‌گیرد.

تعرض مجدد شهرک‌نشین‌ها به مسجدالاقصی

منابع خبری فلسطین صبح امروز، سه‌شنبه، از تعرض مجدد شهرک نشینان تندرو صهیونیست به مسجدالاقصی و هتک حرمت این مکان مقدس اسلامی تحت تدابیر امنیتی پلیس این رژیم خبر دادند.

فلسطین‌الیوم اعلام کرد یهودا گلیک، خاخام تندرو یهودی نیز میان تعرض‌کنندگان به مسجد‌الاقصی حضور داشت.

بسته اخبار بین‌الملل امروز (۲۲ فرودین ۱۴۰۲) + فیلم و تصاویر 

منابع محلی در قدس اشغالی در این باره گفتند که نظامیان رژیم صهیونیستی به صحن‌های مسجد‌الاقصی یورش برده تا زمینه یورش شهرک‌نشینان به آن را فراهم کنند.

طبق گفته این منابع ۱۱ گروه متشکل از ۵۵۱ شهرک‌نشین تندرو از ساعات اولیه صبح امروز به مسجد‌الاقصی یورش برده و تعداد آن‌ها همچنان در حال افزایش است.

آمریکا به برخی مناطق سوریه حمله هوایی کرد

روسیاالیوم به نقل از منابع مطلع اعلام کرد که جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا پس از حمله موشکی شب گذشته به پایگاه آمریکایی‌ها در میدان گازی کونیکو، امروز حملات هوایی را به چند منطقه در دیرالزور انجام دادند.

این منابع گفتند که در حمله جنگنده‌های آمریکا ۲ منطقه «حطله» و «خشام» واقع در شمال شرق استان دیرالزور هدف قرار گرفت.
این حمله پس از آن انجام شد که دوشنبه شب پایگاه نظامی آمریکا در میدان گازی کونیکو واقع در شرق دیرالزور (شرق سوریه) هدف حمله راکتی قرار گرفت.

سرکرده جدید داعش کیست؟

برخی ناظران و کارشناسان مسائل گروه‌های مسلح درباره این موضوع اتفاق نظر دارند که دوره فعلی مبهم‌ترین دوره در رابطه با گروه تروریستی داعش از منظر سرکرده‌های باقی مانده در عراق و سوریه و یا ابوالحسین الهاشمی، سرکرده جدید، است که داعش اواخر نوامبر سال گذشته در یک پیام صوتی، بیعت با او را پس از اعتراف به کشته شدن ابوالحسن‌القرشی، سومین سرکرده این گروه از زمان تشکیل، در درگیری‌های اطراف درعا در جنوب سوریه اعلام کرد.

یک مسئول بلندپایه عراقی در بغداد در گفتگو با سایت العربی جدید اظهار کرد: از زمان کشته شد ابوبکر الغدادی، بنیانگذار داعش، در حمله هوایی آمریکا در اکتبر ۲۰۱۹ در شمال سوریه، هویت سرکرده چهارم داعش هنوز مورد توجه گسترده و هشدار قرار دارد و در حال حاضر چندین دستگاه امنیتی که مهمترین آن‌ها عراق، ترکیه و آمریکاست، در تلاش برای شناسایی هویت او هستند.

این مسئول عراقی در ادامه گفت: اطلاعات موجود قطعی نیست و نام اعلام شده ساختگی است و حتی نمی‌توان مطمئن بود که حتما سرکرده جدیدی برای داعش انتخاب شده یا این اعلامیه تنها تلاش برای عبور از مشکلات ارتباط میان گروهک‌های داعش در عراق و سوریه و نیز اختلافات موجود میان شاخه‌های آن است.

داغ شدن خطوط مرزی ارمنستان و آذربایجان برای چندمین مرتبه

نیرو‌های مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان عصر امروز سه‌شنبه مواضع یکدیگر را هدف حملات توپخانه‌ای قرار دادند که در نتیجه آن، چند نفر از نیرو‌های ۲ طرف کشته و یا زخمی شدند.

وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که حوالی ساعت ۱۶ روز سه‌شنبه به وقت محلی نیرو‌های جمهوری آذربایجان به سوی سربازان ارمنی که در حوالی روستای «تیغ» در حال انجام فعالیت‌های مهندسی بودند، تیراندازی کردند که در نتیجه آن سه نفر از ارمنی‌ها کشته و چند نفر زخمی شدند.

{$sepehr_media_718508_400_300}

در این بیانیه آمده است که نیرو‌های ارمنستان نیز در اقدامی تلافی‌جویانه، مواضع نیرو‌های مرزی طرف مقابل را هدف حملات توپخانه‌ای خود قرار دادند.

از طرفی رسانه‌های ارمنی اعلام کردند که در جریان این درگیری مرزی آرمن گیوزالیان، فرمانده سپاه ویژه ارتش ارمنستان، زخمی شده است.

وزارت دفاع آذربایجان نیز اظهار کرد که در پی حمله نیرو‌های ارمنی به پایگاه‌های ما تعدادی از نیرو‌های ما کشته و زخمی شدند.

شورای همکاری خلیج فارس دنبال بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب است

شورای همکاری خلیج فارس از اعضای شورا و برخی دیگر از کشور‌های عربی خواست تا در نشست بررسی بازگشت احتمالی سوریه به اتحادیه عرب که قرار است روز جمعه در شهر جده برگزار شود، شرکت کنند.

خبرگزاری دولتی کویت «کونا» به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه قطر در یک نشست خبری در دوحه، گفته هدف اصلی از این نشست مشورتی بحث و بررسی وضعیت سوریه و تحولات زیادی در مورد اوضاع سوریه و دیدگاه کشور‌های عربی نسبت به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است.