گزارش های ضد و نقیض از «حذف عیدی» مددجویان بهزیستی و عدم پاسخ شفاف مسئولان
علی صمدی جوان

به گزارش شهرآرانیوز، سازمان برنامه و بودجه هر سال بودجه مربوط به مستمری مددجویان بهزیستی را به اندازه ۱۳ ماه به بهزیستی پرداخت می‌کرد اما سال گذشته‌ بودجه ماه سیزدهم محقق نشد و مددجویان سازمان بهزیستی عیدی دریافت نکردند‌. همچنین سازمان برنامه در آخرین روز سال گذشته، ۶۰۰ میلیارد تومان از بودجه بهزیستی را به بهانه پرداخت حقوق معوقه معلمان، واریز نکرد که این مبلغ به میزان عیدی مددجویان بهزیستی بود.

بهروز مروتی فعال حوزه معلولان و مدیر کمپین سراسری معلولین در گزارشی که در صفحات اجتماعی منتسب به این کمپین منتشر کرده است ضمن انتقادی تند گفت: «این اتفاق در حالی رخ داد که مبلغ عیدی مددجویان برابر با یک ماه مستمری آنها و بسیار ناچیز است اما دولت همین عیدی ناچیز را هم از محروم‌ترین گروه جامعه دریغ کرد‌.»

این در حالی است که سازمان بهزیستی ضمن سکوت در مورد این خبر، اقدام به انتشار مصاحبه ای از معاون توسعه مدیریت و منابع  خود کرده است که «علیرضا آنجلاسی» در این مصاحبه آورده است: «مستمری مددجویان، کمک هزینه اسفند ماه و مابه‌التفاوت ۸ ماهه کمک هزینه نگهداری افراد دارای معلولیت در خانواده و مراکز نگهداری، حق پرستاری افراد ضایعه نخاعی و مابه‌التفاوت ۸ ماهه براساس مصوبه هیات وزیران، پرداخت شد. شایان ذکر است که مابه‌التفاوت فوق‌الذکر به میزان ماهیانه ۵۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است.»

سازمان بهزیستی در حالی از اقدامات اخیر خود می گوید که به اذعان بسیاری از کارشناسان حوزه های خانواده، توانبخشی و مددکاری، یکی از دوره های ضعیف و پر چالش خود را سپری می کند و انتشار اخبار حذف عیدی یا کاهش بودجه اجرای قانون حمایت از معلولان، این ضعف را نشان می دهد.

واکنش سازمان برنامه و بودجه

پس از آنکه خبرگزاری فارس در گزارشی تحت عنوان " عیدی معلولان پَر!/ مقصران واقعی را اعلام کنید" نسبت به عدم پرداخت عیدی مددجویان واکنش نشان داد، سازمان برنامه و بودجه با انتشار جوابیه نسبت به این خبر اظهار نظر کرد.

سازمان برنامه در بخشی از بیانیه خود با رد حذف عیدی مددجویان گفته است: «در سال ۱۴۰۱ اعتبارات ابلاغی سازمان بهزیستی کشور از محل منابع عمومی و یارانه‌ای معادل ۲۲۹۸۸۶ میلیارد ریال بوده است که با عنایت به بند (د) ماده (۲۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) و با توجه به وصولی درآمدها و سایر منابع عمومی، از این میزان اعتبار تا پایان سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲۲۱۶۶۴ میلیارد ریال (معادل ۹۶ درصد) به سازمان بهزیستی کشور تخصیص یافته است تا صرف انجام مأموریت‌ها و وظایف آن سازمان شود......همچنین با عنایت به سیاست‌های دولت سیزدهم و تأکید بر برنامه‌محور بودن اعتبارات دستگاه‌ها در راستای پاسخگو نمودن دستگاه‌های اجرایی در قبال اعتبارات، سازمان بهزیستی کشور به‌عنوان دستگاه اجرایی اصلی حمایت از معلولان تعیین و ردیف‌های فرعی ذیل این سازمان با ردیف اصلی ادغام شده است. این موضوع برای سایر دستگاه‌های اجرایی هم اجرا شده است. سازمان بهزیستی کشور به استناد قوانین بالادستی و همچنین ماده‌واحده لایحه قانونی تشکیل سازمان بهزیستی کشور مصوب  ۲۴.۳.۱۳۵۹ مکلف به حمایت و توان‌بخشی معلولان بوده و این موضوع از وظایف ذاتی این سازمان است».

بهروز مروتی در گفت و گو با شهرآرانیوز با رد ادعای سازمان برنامه و بودجه گفت: پرسش ما از سازمان برنامه این است که چرا مستند به این ماده مستمری مددجویان نهادهای حمایتی را به میزان ۲۰ درصد حداقل دستمزد سالانه افزایش نمی‌دهد؟

وی ادامه داد: قطعا عددسازی مشکل معلولان را حل نمی‌کند و دولت در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۲، ردیف اختصاصی «قانون جامع حمایت از حقوق معلولان» را حذف کرده و قانونی که فاقد بودجه باشد، هیچ‌گونه ارزش و اعتباری ندارد.

مروتی تصریح کرد: همان‌طور که انتظار می‌رفت این انتقاد خیلی به‌مذاق سازمان برنامه‌ و بودجه خوش نیامد و اعداد و ارقام ارائه‌شده در آن دارای تناقضی آشکار است.

با توجه به مطالبی که گفته شد می توان نتیجه گرفت سازمان برنامه‌وبودجه می‌بایست مطابق با ۳۰ قانون حمایت از حقوق معلولان مبنی بر ایجاد ردیف بودجه قانون مذکور، ردیف اعتباری با رقم مشخص لحاظ نماید که متأسفانه از انجام این مهم امتناع نموده و حتی ردیف بودجه آن را حذف کرده و در هیچ ماده، بند و تبصره‌ای اشاره‌ای به رقم بودجه قانون حمایت از حقوق معلولان نکرده و پاسخ این سازمان مبنی برافزودن اعتبارات قانون مذکور به سرجمع اعتبارات سازمان بهزیستی بهانه‌ای برای فرار از مسئولیت و استنکاف از اجرای قانون است. 

همچنین ادعای سازمان برنامه‌وبودجه مبنی برافزایش ۶۵ درصدی بودجه سازمان بهزیستی با ارقام ذکرشده در لایحه بودجه هم‌خوانی ندارد. مطابق آنچه در لایحه بودجه ذکرشده، اعتبار سازمان بهزیستی در لایحه بودجه حدود ۴۵ درصد و در بحث قانون حمایت از حقوق معلولان ۲۰ درصد رشد داشته است. حال باید دید سازمان برنامه و بودجه در نهایت و فارغ از بیانیه های صادره، فکری به حال مشکلات رو به افزایش معلولان خواهد کرد یا خیر.