سهم زیاد سیستم‌های سرمایشی در مصرف برق 
طنین همتی

معصومه مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز گفت: اگر در موضوع مدیریت مصرف انرژی رفتارمان را تغییر دهیم، مسلما کمبود انرژی را چه در بخش صنعت، کشاورزی و بخش خانگی نخواهیم داشت. شبکه برق در کل کشور به هم وصل است و اگر بار مصرف در منطقه‌ای زیاد شود، در کل کشور هم تأثیر‌گذار است.

‌مدیر دفتر مدیریت مصرف و کنترل پیک بار شرکت برق منطقه‌ای مشهد تصریح کرد: سهم قابل ملاحظه‌ای از مصرف برق مربوط به سیستم‌های سرمایشی است. اگر عموم مردم این موضوع را رعایت کنند و درجه کولر را روی ۲۴ و ۲۵ درجه تنظیم کنند، یک درجه کنترل مصرف خیلی می‌تواند در مدیریت مصرف کل و پایدار کمک کند.

به گفته وی، در روز‌هایی که تداوم گرما وجود دارد و مصرف برق زیاد می‌شود، اگر همه مردم صرفه‌جویی حداقلی داشته باشند و خاموشی و روشنی سیستم سرمایشی را کنترل کنند، بر نیروگاه‌ها فشاری وارد نمی‌شود که قطعی برق را تجربه کنیم.

وی افزود: در کل کشور در فصل تابستان‌ حدود ۳۰ هزار مگا‌وات مصرف برق مربوط به سیستم‌های سرمایشی است. در بخش صنعت مصرف انرژی در فصل تابستان و زمستان آن‌چنان تفاوتی ندارد و بیشتر سیستم‌های سرمایشی در مدار مصرف هستند. 

مصرف انرژی در بخش کشاورزی هم مشخص است. آنچه ‌مصرف برق را زیاد می‌کند، افزایش مصرف برق سیستم‌های سرمایشی در بخش خانگی و اداری است.
مرادی تأکید کرد: در هیچ کشوری برای فعالیت سیستم‌های گرمایشی نیروگاه احداث نمی‌شود و در همه کشور‌ها تأکید بر مدیریت مصرف بار است. در بخش خانگی شاید یک درجه صرفه‌جویی مصرف برق به چشم نیاید، اما در مجموع عدد قابل توجهی می‌شود.