برگزاری همایش ملی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی
رضا میرزاده

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر «فرزاد قائمی» استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی و دبیر علمی همایش ملی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی گفت: همایش ملی بزرگداشت فردوسی با عنوان «بازشناسی نقش شاهنامة فردوسی در هویت ملی» به همت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور و دانشگاه فردوسی مشهد، همزمان با بزرگداشت سالانه فردوسی و روز پاسداشت زبان فارسی، در دانشگاه فردوسی مشهد و آرامگاه حکیم فرزانه طوس برگزار می شود. 

 

برگزاری همایش ملی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی

وی افزود: هدف از برگزاری این همایش، این است که ضمن تبیین سهم شاهنامه فردوسی در تحکیم و تثبیت هویت ملی در ایران تاریخی و معاصر، تداوم این نقش در متون حماسی فارسی و در نسبت با انواع هنرها مورد بررسی پژوهشگران قرار گیرد. 

قائمی خاطرنشان کرد: بررسی نقش شاهنامه فردوسی در تحکیم هویت ملی در طول هزار سال پس از سرایش اثر، تبیین گفتمان ملی «فرهنگ حماسی» در تاریخ سیاسی- فرهنگی ایران بزرگ و تحلیل نقش خراسان، طوس و مشهد در این گفتمان، تبیین و شناخت «هنر حماسی» در کنار ادبیات حماسی و بررسی نقش هنر حماسی در ترویج اجتماعی وحدت ملی، تشویق و ترغیب پژوهشگران به تحقیق در زمینه‌های سیاسی- اجتماعی مطالعات شاهنامه‌ و گفتگو و تبادل نظر شاهنامه‌پژوهان در خصوص افزایش کارآیی اجتماعی مطالعات دانشگاهی از دیگر اهداف برگزاری این همایش است. 

دبیر علمی همایش ملی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در ادامه گفت: این همایش در روزهای ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ماه در دانشگاه فردوسی مشهد و آرامگاه حکیم فرزانه توس برگزار می شود. 

وی تاکید کرد: دهم اردیبهشت ماه، آخرین مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه این همایش است. علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با دبیرخانه این همایش واقع در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد و نیز دبیرخانه هنر حماسی واقع در حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی ارتباط برقرار کنند.