استهلال هلال ماه شوال توسط ۱۹ گروه رصدگر | شنبه، ۲ اردیبهشت عید فطر است
هیوا سمیعی

گروه فرهنگ | شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام ابراهیم معادی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز در خصوص رؤیت هلال ماه شوال عنوان کرد: پنجشنبه بعدازظهر مصادف با ۲۹ رمضان، ۱۹ گروه استهلال از طرف ستاد استهلال خراسان رضوی در سراسر استان در رصدگاه‌ها حضور پیدا خواهند کرد که این گروه‌ها مجهز به دوربین و تلسکوپ هستند.

وی افزود: منجمین با مشخصاتی که از هلال ماه ارائه می‌دهند، ماه حدود ساعت ۷ صبح از مقارنه خارج می‌شود و کمتر از ۱۱ ساعت از عمر این هلال در غروب می‌گذرد. ما رکوردی در جهان نداریم که در کمتر از ۱۱ ساعت ماه را با تلسکوپ و دوربین دیده باشند.

مسئول ستاد استهلال خراسان رضوی ادامه داد: از سوی دیگر روشنایی ماه بسیار کم و معادل ۰.۲۳ درصد است که قابلیت رویت با چشم عادی و دوربین را ندارد، در عین حال ما استهلال خود را انجام می‌دهیم.

معادی بیان کرد: پیش‌بینی ما با مشخصاتی که منجمین می‌دهند این است که روز جمعه، یک اردیبهشت، ۳۰ رمضان و روز شنبه عید فطر خواهد بود و نماز عید فطر برگزار خواهد شد. با توجه به اینکه مقلدین تمام مراجع در این روز اجتماع خواهند کرد، پیش‌بینی برگزاری یک نماز باشکوه در حرم رضوی را خواهیم داشت.