بررسی نقش صادرات در  تحقق شعار سال| وزنه سنگین صادرات در  حمایت از  تولید

وحید عسکری | شهرآرانیوز؛ به گفته فعالان اقتصادی، تحقق نام گذاری سال «مهار تورم و رشد تولید» نیازمند حمایت از کارآفرینان و فعالان اقتصادی و به ویژه بخش مولد اقتصاد است. این افراد معتقدند که یکی از راهکار‌های اساسی برای حمایت از تولید، فراهم کردن بستر‌های لازم برای رشد صادرات کشور است، چرا که هر چقدر به میزان صادرات افزوده شود، این مسئله خودش را به صورت افزایش تقاضا برای کالا‌های داخلی و درنتیجه تولید و اشتغال بیشتر نشان خواهد داد.

خراسان رضوی به دلیل هم جواری با کشور‌های آسیای میانه و افغانستان، از ظرفیت زیادی برای صادرات برخوردار است، ازاین رو می‌تواند نقش بسزایی در تحقق شعار سال از طریق توسعه تجارت خارجی ایفا کند. این مهم سبب شد تا در گفتگو با امیررضا رجبی، مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و محمدحسین روشنک، رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی، راهکار‌های توسعه صادرات در امسال را از آن‌ها جویا شویم.

برنامه‌های حمایت از صادرات

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه صادرات نقش مهمی در حمایت از تولید دارد، می‌گوید: تولیدات داخلی و عرضه آن در بازار رقابت جهانی یا به بیان دیگر صادرات، یکی از عواملی است که‌ می‌تواند رشد اقتصادی کشور را شتاب دهد. همین مسئله نشان می‌دهد که رشد صادرات یکی از ارکان تحقق شعار سال است.

رجبی از رشد صادرات استان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته آن خبر می‌دهد و‌ می‌گوید: در ابتدای سال ۱۴۰۱ با توجه به تحولات افغانستان، شاهد کاهش صادرات بودیم که این موضوع در نیمه دوم سال گذشته جبران شد. رجبی با اشاره به اینکه در برنامه‌های امسال نیز درصدد هستیم تا صادرات استان نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش یابد، امیدواریم با افزایش دیپلماسی اقتصادی که در دولت سیزدهم شکل گرفته است، شاهد افزایش صادرات در استان باشیم.

وی یکی از راه‌های افزایش صادرات را برگزاری نمایشگاه در کشور‌های مقصد بیان و اظهار می‌کند: امسال برگزاری چندین نمایشگاه در کشور‌های آسیای میانه و افغانستان در دستورکار قرار گرفته است، علاوه بر آن با توجه به برقراری مجدد روابط دیپلماسی با کشور عربستان بنا داریم تا دو نمایشگاه برای معرفی محصولات استان در این کشور برگزار کنیم.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته حمل ونقل کالا‌های صادراتی استان از طریق ریل و راه آهن سرخس افزایش یافته است، تصریح کرد: متولی حمل و نقل جاده‌ای برای صادرات نیز وزارت راه و شهرسازی است و در کارگروه توسعه صادرات استان برای حل مشکل در این بخش برنامه‌هایی در دستورکار قرار گرفته است.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزایش صادرات با مدیریت مرز را از دیگر برنامه‌های کارگروه توسعه صادرات استان ذکر می‌کند و‌ می‌گوید:درتلاش هستیم تا امسال ظرفیت‌های بازارچه‌های مرزی استان را در حوزه صادرات بیشتر فعال کنیم. این مسئله علاوه بر رشد صادرات، تأثیر خوبی بر بهبود وضعیت معیشت مرزنشینان خواهد داشت.

رجبی با بیان اینکه کشور‌های هدف صادراتی استان؛ افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، عراق، ازبکستان، امارات و برخی دیگر از کشور‌های همسایه است، می‌گوید:توسعه بازار‌های هدف صادراتی استان از جمله اقداماتی است که امسال در دستور کار قرار گرفته است. در همین راستا حمایت از برگزاری نمایشگاه‌های خارجی به منظور توسعه صادرات در حال پیگیری است.

حل مشکلات زیرساختی

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز به شهرآرا درباره وضعیت صادرات می‌گوید:وضعیت صادرات در استان خراسان رضوی خوب است، اما در این استان در زمینه زیرساخت‌های صادراتی دچار مشکل هستیم. محمدحسین روشنک حمل ونقل را بزرگ‌ترین مشکل صادرات استان برمی شمارد و تصریح می‌کند: حمل ونقل جاده‌ای به دلیل محدودیت در واردات کامیون بسیار گران است و در زمینه حمل ونقل ریلی نیز با کمبود واگن روبه رو هستیم.

وی بالا و پایین کردن تعهدات ارزی کشور را از دیگر مشکلات صادرات می‌داند و‌ می‌افزاید: نداشتن کالای رقابتی یکی دیگر از مشکلات صادرات در کشور است. رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی مهم‌ترین بازار‌های صادراتی استان خراسان رضوی را کشور‌های آسیای میانه و افغانستان ذکر می‌کند و‌ می‌گوید: اگر صادرات کشور خوب نباشد، رشد تولید متوقف خواهد شد.

روشنک تولید صادرات محور را مهم‌ترین عامل تحقق شعار سال بیان می‌کند و‌ می‌گوید: صادرات و تولید را‌ می‌توان دو روی یک سکه دانست، تولید بدون توجه به صادرات، یعنی عقب ماندگی از رشد و محدودشدن به بازار داخلی و چشم پوشی از درآمد سرشار و بی توجهی به تجارت جهانی به همین جا، یعنی اتکا و داشتن بازار داخلی ختم نمی‌شود، رقبای جهانی هر روز با خلق ارزش افزوده بیشتر و با تکیه بر توسعه ابزار‌های بازاریابی به بازار ایران هم ورود خواهند کرد و به دنبال تصاحب سهم خود از بازار داخلی خواهند بود. از این رو اگر می‌خواهیم شعار سال محقق شود، باید حمایت از تولید صادرات محور در دستورکار قرار بگیرد.