ماجرای پیش‌گویی زلزله شناس هلندی درباره زلزله ۹ ریشتری ایران در ۸ یا ۹ اردیبهشت + عکس
محمدرضا مروی سماورچی

به گزارش شهرآرانیوز، اواخر بهمن ماه سال گذشته بود که زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ ریشتر کشور ترکیه و سوریه را لرزاند. زلزله‌ای که خرابی‌های بسیاری به بار آورد و تا این لحظه بیش از ۵۰ هزار قربانی تنها در کشور ترکیه در پی داشته است.

پس از وقوع این زمین لرزه، تصاویری از توئیت یک محقق هلندی منتشر شد که نشان می‌داد، او مدت‌ها قبل، این زلزله را پیش بینی کرده بوده است و همین مسئله سبب شهرت این زلزله شناس هلندی شد.

پیش بینی زمین لرزه در ایران!

ماجرای پیش‌گویی زلزله شناس هلندی درباره زلزله ۹ ریشتری ایران در ۸ یا ۹ اردیبهشت + عکس

موسسه SSGEOS اخیراً از طریق حساب خود در توییتر تصویری را به‌اشتراک گذاشت که نشان از سیگنال‌هایی از وقوع زلزله در مناطقی از جمله غرب تا شمال غربی ایران دارد. فراک هوگربیتس هم در جواب به این توییت اظهار داشت که با توجه به نوسانات ۱ تا ۲ اردیبهشت، یک زمین لرزه بزرگ داخل یا حوالی این مناطق شامل ایران، تبت و هند بین ۹ تا ۱۰ اردیبهشت رخ خواهد داد. او قرار است طی ویدیویی به تحلیل دقیق‌تر این موضوع بپردازد.

ماجرای پیش‌گویی زلزله شناس هلندی درباره زلزله ۹ ریشتری ایران در ۸ یا ۹ اردیبهشت + عکس

طبق تصاویر منتشر شده، این زلزله در صورت وقوع مناطقی از استان خراسان رضوی را نیز خواهد لرزاند!

البته پیش‌گویی این محقق هلندی درباره زلزله اخیر ترکیه اتفاقی بوده و صرفاً با ترفندی رایج صورت گرفته است. هوگربیتس بار‌ها پیش‌بینی اشتباه کرده بود تا اینکه از قضا پیش‌بینی او درباره حادثه ترکیه درست از آب درآمد. از این رو، نمی‌توان به اظهارات او مبنی بر وقوع زمین لرزه تا چند روز دیگر در ایران اطمینان کرد. گذشته از این، پیش بینی زلزله با وجود همه پیشرفت‌ها هنوز امکان‌پذیر نیست. نزدیک‌ترین چیزی که به پیش بینی زلزله داریم، در واقع قابلیت تشخیص احتمال وقوع این پدیده در مناطق مشخص است. این درحالی است که در پیش بینی زلزله به معنای واقعی، زمان و مکان نسبتاً دقیق وقوع باید مشخص شود.