وزیر ارتباطات: احدی حق دسترسی به اطلاعات مردم در پیام‌رسان‌های داخلی را ندارد+ فیلم

به گزارش شهرآرانیوز، عیسی زارع‌پور در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت اظهار داشت: بر اساس فتوای مقام معظم رهبری، تعرض به امنیت و حریم مردم در پیام‌رسان‌های داخلی «حرام شرعی» است. وزارت ارتباطات هم براساس قوانین و مقررات کشور و ضوابطی که در این زمینه وضع کرده بر حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربران در پیام رسان‌ها نظارت دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: به هیچ وجه احدی حق دسترسی به اطلاعات مردم در پیام‌رسان‌های داخلی را ندارد و اطلاعات مردم در پیام‌رسان‌های داخلی مشمول اصل ۲۵ قانون اساسی است و خیال مردم راحت باشد.

{$sepehr_media_729438_400_300}

زارع‌پور با اشاره به رونمایی رسمی از اتصال متقابل پیام‌رسان‌های بومی در روز گذشته، تصریح کرد: دیروز به شکل رسمی اتصال متقابل پیام‌رسان‌های ایرانی رونمایی شد که در فاز نخست چهار پیام‌رسان ایتا، بله، گپ و آی‌گپ به این طرح پیوستند و مردم عزیزمان از این پس برای ارتباط با هموطنان عزیز دیگر نیاز به نصب انواع پیام‌رسان‌های ایرانی را ندارند و هر پیام‌رسانی که مردم عزیزمان بر‌اساس سلیقه خود دوست دارند، می‌توانند روی گوشی خود نصب کنند و با بقیه پیام‌رسان‌های داخلی در ارتباط باشند.  

وزیر ارتباطات خاطر‌نشان کرد: در فاز نخست، ارسال پیام و فایل پیش‌بینی شده و در گام‌های بعدی امکان تشکیل گروه بین کاربران پیام‌رسان‌های مختلف و تماس صوتی و تصویری نیز پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به شبهاتی که از دیروز مبنی بر اینکه اتصال متقابل پیام‌رسان‌ها باعث از بین‌رفتن رقابت و مزیت آن‌ها می‌شود، توضیح داد: این کار باعث رقابت بیشتر میان پیام‌رسان‌ها می‌شود که بتوانند سهم بیشتری از بازار را بگیرند چراکه امکانات آن‌ها با یکدیگر متفاوت است و این مسیری است که در دنیا نیز دنبال می‌شود.

{$sepehr_media_729696_400_300}

زارع‌پور با اشاره به وضع قانون DMA در اتحادیه اروپا تصریح کرد: اتحادیه اروپا، قانون بازار دیجیتال را وضع کرده که روح آن قانون رفع انحصار تمام پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی فعال در اروپاست و از ابتدای سال ۲۰۲۴ اجباری می‌شود که بر‌اساس آن تمام پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی فعال در اروپا موظف به برقراری اینترکانکشن هستند و یعنی یک پیام‌رسانی که حتی هزار کاربر داشته باشد باید به پیام‌رسان‌هایی، چون واتساپ و تلگرام اتصال متقابل داشته باشد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در این قانون جرایم سختی برای عدم اجرای برقراری اتصال متقابل وضع شده و این جهت‌گیری در همه کشور‌های دنیا دنبال می‌شود، گفت: این مایه افتخار است که در ایران با تلاش متخصصان و نخبگان و شرکت‌هایی که در پیام‌رسان‌های داخلی مشغول به فعالیت هستند، با راهبری سازمان فناوری اطلاعات اتصال متقابل پیام‌رسان‌های ایرانی انجام شد و مردم عزیزمان می‌توانند از این قابلیت جدید استفاده کنند.