همسایه جهنمی (1)

اگر در اوایل دهه هشتاد اهل بازی‌های کامپیوتری بوده باشید، همسایه جهنمی را حتما یادتان هست، یکی از بازی‌های کامپیوتری بود که آن زمان حسابی مورد استقبال ایرانی‌ها و البته ممالک کفار واقع شد، مهم‌ترین دلیلش به نظر من این است که اصولا آدمی به آزار دادن علاقه خاصی دارد و چه بهتر که فرد مورد آزار واقع شده همسایه آدم باشد، لذتی دارد جان شما!خب حالا از بحث اصلی دور نشویم، قرار نیست در این سلسله یادداشت‌ها همسایه جهنمی را نقد کنیم بلکه تصمیم داریم با علم به اینکه همه ما ایرانی‌ها آدم‌های متمدن و بافرهنگی هستیم و باهوش‌ترین گونه بشری دنیا نیز می‌باشیم و اصلا یادآوری این مباحث به درد ما نمی‌خورد اصرار داریم در هر سری یادداشت شما را با یک نکته از هزاران نکته‌های حق همسایگی و فرهنگ آپارتمان‌نشینی و خلاصه اینجور لوس‌بازی‌ها آشنا کنیم. و اما این قسمت!


مدیریت ساختمان
در هر اجتماع بیش از یک نفر، آدم‌ها به مدیر و یک تصمیم‌گیرنده نیاز دارند، مدیر در اصل کسی است که حرف آخر را می‌زند، تصمیم آخر را می‌گیرد و ضمن در نظر گرفتن صلاح جمع و احترام به تمام نظرات، میخ آخر را می‌کوبد، اما توجه داشته باشید این تعریف‌ها در مملکت ما اصلا برای مدیر ساختمان صدق نمی‌کند. اینجا مدیریت در ساختمان از آن سمت‌هاست که به کلی مفهوم مدیریت را دگرگون کرده است، به طوری که این روزها آدم حاضر است در ساختمان محل زندگی‌اش به قتل محکوم شود اما به پیشنهاد تفویض مدیریت پاسخ مثبت ندهد. :)
در ادامه اما ما شما را با چند وظیفه و حق مهم از حوزه مدیریت ساختمان آشنا می‌کنیم تا بدانید این بیچاره‌ها گناهی به درگاه الهی مرتکب نشدند که مدیریت را بر عهده دارند و به عنوان اولین نکته از حقوق همسایه‌ها تأکید می‌کنیم هوای مدیران ساختمانتان را بیشتر داشته باشید و در جریان باشید مدیرها چه حق و وظیفه‌ای در برابر مالکان و مستأجران دارند و بیشتر یا کمتر از آن‌ها نخواهید!
تعیین شارژ هر واحد: مدیر یا مدیران وظیفه دارند شارژ هر واحد را تعیین کرده و از مالکان دریافت کنند. تعیین شارژ ممکن است به روش‌های گوناگون انجام شود از جمله: شارژ ثابت، شارژ بر اساس متراژ، شارژ بر اساس نفرات و... اینکه شارژ به کدام روش محاسبه شود از تصمیم‌های مدیر یا هیئت مدیره است.
رسیدگی به اعتراض ساکنان: هر کدام از ساکنان که اعتراضی به نحوه مدیریت، وضع ساختمان یا شارژ پرداختی خود داشته باشد، می‌تواند به مدیر یا مدیران مراجعه کند و مدیر نیز وظیفه دارد به شکایت فرد رسیدگی کند. مثلا بر اساس قانون افراد چه از واحدشان استفاده کنند و چه نکنند ملزم به پرداخت حق شارژ هستند. اما ممکن است مالکی به این اعتراض داشته باشد که وقتی از خانه استفاده نمی‌کند و در نتیجه آب و برق و گازی نیز مصرف نمی‌کند، چرا باید برای این موارد حق شارژ پرداخت کند. مدیر یا هیئت مدیره باید به شکایت فرد رسیدگی کند و در صورت صلاحدید فقط حق شارژ خدمات عمومی ساختمان را از او بگیرد.خدمات ندادن به مالکان بدهکار: بر اساس قانون بعد از ابلاغ اظهارنامه به مالک بدهکار او 10روز وقت دارد تا سهم بدهی‌اش را بپردازد. اگر این کار را نکند مدیر یا هیئت مدیره می‌تواند به تشخیص خود ارائه خدمات به آن واحد را قطع کند. مثلا شوفاژ، تهویه آب گرم، برق، گاز و… را قطع کند تا بدهکار به پرداخت بدهی‌اش مجبور شود. باید توجه کرد که مدیر نمی‌تواند قبل از ابلاغ اظهارنامه، خدمات‌دهی به مالک را قطع کند. در غیر این‌صورت حق اعتراض برای مالک محفوظ است.