فرماندار تایباد: با اجرای طرح جامع پایانه مرزی دوغارون صادرات رونق خواهد گرفت

به گزارش شهرآرانیوز؛ مهدی دونده با ایسنا با اشاره به اجرای طرح جامع پایانه مرزی دوغارون خاطرنشان کرد: «طرح جامع پایانه مرزی دوغارون یکی از طرح‌هایی بود که سال گذشته و پس از ۱۰ سال به تصویب رسید. اعتباری که برای فاز اول این پروژه تخصیص یافت ۲۰۸۰ میلیارد ریال بود که قرار است این اعتبارات در حوزه عمرانی و تغییر ساختاری هزینه شود.»

فرماندار شهرستان تایباد بیان کرد: بهمن‌ ماه پارسال با حضور استاندار خراسان رضوی کلنگ پروژه طرح جامع پایانه مرزی دوغارون به زمین زده شد و از آن زمان تاکنون تجهیز کارگاه و فازبندی‌ها انجام شده و پیمانکار نیز در حال انجام کار است.

وی تصریح کرد: گمرک دوغارون یکی از سه گمرک برتر خراسان رضوی و حتی کشور است که روزانه حدود ۷۰۰ دستگاه تریلی حامل انواع بارهای صادراتی و ترانزیتی صادرات به افغانستان و کشورهای آسیای میانه را از طریق آن انجام می‌دهند.

دونده با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم این بازار اقتصادی که برای کشور فراهم شده را توسعه دهیم، گفت: مرز دوغارون تنها برای شهرستان آورده اقتصادی ندارد بلکه یکی از گمرک‌های مهم و حائز اهمیت کشور است. اکنون نیاز بازار کشور افغانستان و آسیای میانه از این گذر مرزی تامین می‌شود؛ قطعا با تغییرات زیرساختی که در مرز دوغارون در حال روی دادن است، بستر مناسبی برای ایجاد اشتغال مردم شهرستان و صادرات فراهم خواهد شد.

وی از ورود و خروج روزانه ۳۵۰۰ نفر از مرز دوغارون خبر داد و اظهار کرد: امیدواریم با بهره‌برداری کامل از این طرح، شاهد جهش اقتصادی و رونق ایجاد اشتغال در شهرستان تایباد باشیم. طرح جامع پایانه مرزی دوغارون یکی از مهم‌ترین پروژه‌های بزرگ کشور است که سرعت در مراحل ساخت آن باید با تلاش و هم‌افزایی همه دستگاه‌های متولی انجام گیرد.

فرماندار تایباد با اشاره به اینکه مرز دوغارون در خصوص مسائل امنیتی هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، افزود: ساماندهی پایانه مرزی دوغارون تایباد در مجموع با تاسیسات مختلف در پهنه‌ای به مساحت ۳۰ هکتار اجرا می‌شود.

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی طرح جامع پایانه مرزی دوغارون به عنوان مهم‌ترین گذرگاه مرزی ایران با افغانستان، اسفند سال ۱۴۰۰ در شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور به تصویب رسید.

پایانه مرزی دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان یکی از پنج گذرگاه مرزی زمینی برتر کشور است.

منبع: ایسنا