نماینده مجلس: سیاست ارزی نیازمند جراحی اساسی است| اقتصاد با بالا و پایین‌کردن نرخ‌ها مدیریت نمی‌شود

به گزارش شهرآرانیوز، روح الله ایزدخواه در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در خصوص آسیب شناسی ساز و کار تامین و تخصیص نیاز‌های ارزی در حوزه واردات مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز واحد‌های صنعتی و تولیدی کشور گفت: سیاست ارزی نیازمند جراحی اساسی است.

وی توضیح داد: مهمتر از موضوع ارز ترجیحی خود سیاست‌های ارزی است، چون این وضعیت به نفع تولیدکننده واقعی نیست و مردم و مصرف‌کنندگان از تورم حاصل از نوسانات ارزی متضرر می‌شوند.

ایزدخواه تاکید کرد: هیچ گاه نرخ‌درمانی اقتصاد را سامان نمی‌دهد و اقتصاد با بالا و پایین کردن نرخ‌ها مدیریت نمی‌شود؛ ستون فقرات اقتصاد، تولید است و باید سیاست ارزی تابع تولید و سیاست بازرگانی تابع تولید باشد که این وضعیت در کشور ما برعکس است. تولیدکننده همواره از سیاست‌های ارزی و تجاری متضرر می‌شود.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره توجه به تولید افزود: در ۳۰ سال گذشته همواره نرخ‌درمانی شده و نرخ پایین را به سمت نرخ بالا افزایش داده و نرخ بالا را نیز به بازار ۳ درصدی سپردیم و به آن بازار غیررسمی گفتیم و به این بازار غیررسمی اجازه دادیم. به نرخ پایین هم می‌گوییم نرخ ارز ترجیحی و خیال خودمان را راحت می‌کنیم. اگر اینگونه است ما به نرخ بازار غیررسمی می‌گوییم نرخ بازار تحمیلی، چون پازل جنگ تحمیلی اقتصادی را تکمیل می‌کند.

ایزدخواه افزود: از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ بیش از ۱۴۰ بخشنامه در بانک مرکزی و کمیته‌های مربوطه برای رفع تعهد ارزی تولیدکنندگان و صادرکنندگان صادر شده است. آیا نام این نابسامانی در سیاست ارزی نیست؟ وضعیت به گونه‌ای است که معاون وقت وزیر می‌گوید تعداد بالای بخشنامه‌ها گیج‌کننده است و تقریبا هفته‌ای یک بخشنامه صادر می‌شود؛ در بروکراسی بهم ریخته تولیدکننده متضرر می‌شود. چرا فکر می‌کنیم همیشه تولیدکننده مجرم و متخلف است و بانک و گمرک هیچ نقشی ندارند.

وی در پایان گفت: یک پرونده سنگین رفع تعهد ارزی را در دو سال اخیر با معاونین بانک مرکزی پیگیری می‌کنم و هنوز زورمان نرسیده است که تولیدکننده‌ای که ۳ سال تجهیزاتش در گمرک خاک می‌خورد را نجات دهیم چرا که یک طرف پرونده بانک خصوصی است؛ تولیدکننده‌ای امروز نیازمند جهش و رشد تولید است لذا باید سیاست ارزی به نفع تولیدکننده بازنگری شود.