موزه‌های خراسان رضوی هوشمند می‌شوند + فیلم
علی صمدی جوان

احسان زهره‌وندی در نشست خبری هفته میراث فرهنگی در پاسخ به پرسش خبرنگار شهرآرانیوز درباره وضعیت «سایت موزه‌های خراسان رضوی» گفت: سایت موزه‌هایی مانند بندیان درگز و شادیاخ نیشابور نه‌تنها یک سایت موزه باستان‌شناسی، بلکه یک پایگاه ملی میراثی هستند.

{$sepehr_media_743473_400_300}

وی ادامه داد: در خراسان رضوی ۹۳ موزه وجود دارد که ۵۱ موزه تحت نظارت معاونت میراث است و ۴۲ موزه نیز با مجوز این اداره و در قالب موزه‌های ادارات یا بخش خصوصی فعال هستند.

زهره‌وندی ادامه داد: خراسان رضوی دارای ۲ هزار و ۱۷ اثر ثبت ملی است که هزار و ۶۲۶ اثر آن در حوزه غیر‌منقول، ۱۰۱ اثر منقول، ۱۹۶ اثر ناملموس، ۹۶ اثر طبیعی، یک اثر در یونسکو، یک اثر آیسسکو و ۲۸ مکان تاریخی است.

وی در ادامه با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های تعیین‌شده در دهه پایانی اردیبهشت توضیح داد: نمایشگاه «حس همسایگی» با حضور ۲۷ بانوی هنرمند افغانستانی در موزه بزرگ خراسان برگزار خواهد شد. همچنین رونمایی از قالیچه‌های بلوچ، افتتاح موزه علوم طبیعی در توس و رونمایی از مُهر‌های دوره‌های باستان و اسلامی پهنه خراسان بزرگ از دیگر برنامه‌های مهم ما در هفته میراث فرهنگی است.

معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی با اشاره به ۲۸ اردیبهشت روز جهانی موزه‌ها اظهار کرد: شعار سال ۲۰۲۳ روز جهانی موزه‌ها، «موزه، پایداری و حال خوب» است و شعار ملی ما برای این روز ، «میراث فرهنگی، هویت ملی و نشاط اجتماعی» انتخاب شده است.

وی ادامه داد: امسال و با دستور مدیرکل محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، به سمت نوآوری و هوشمندسازی موزه‌ها خواهیم رفت و قصد داریم به‌جز نمایش آثار ملموس تاریخی، فضایی را به نمایش‌دادن میراث ناملموس، هویت ایرانی اسلامی و دستاورد‌های معنوی میراث فرهنگی اختصاص دهیم.

وی با اشاره به بودجه سال جدید در حوزه میراث فرهنگی تصریح کرد: بودجه مصوب ما، ۲۵ میلیارد تومان است و با‌توجه‌به مشکلات بودجه‌ای، با اولویت‌بندی در حوزه حفظ، نگهداری، مرمت، تعیین حریم تاریخی و گمانه‌زنی و تخمین قدمت آثار پیش خواهیم رفت.