آماده‌باش ۲۸ هزار خادم حرم مطهر در دهه کرامت | هدیه ویژه خدام به زوج‌های جوان در دهه کرامت
مرتضی محمدپور

به گزارش شهرآرانیوز، امین بهنام، معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی در نشست خبری تشریح برنامه‌های حرم مطهر در دهه کرامت که ظهر امروز در صحن کوثر حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: بیش از ۱۶۰۴ مترمربع فرش دستباف در قالب ۱۶۲ تخته به بارگاه نورانی حضرت معصومه (س) اهدا شده که در روز ولادت کریمه اهل‌بیت (ع) در رواق‌ها و روضه منوره حرم گسترده خواهد شد.

وی افزود: در شب ولادت حضرت رضا (ع)، ساعت ۲۰ یک مراسم نقاره نوازی ویژه به مدت ۵ دقیقه اجرا خواهد شد و در روز ولادت هم سه نوبت مصادف با قبل از طلوع آفتاب، بعد از طلوع آفتاب و بعد از مراسم تعویض پوش و پرچم، آیین نقاره نوازی را اجرا خواهیم کرد. 

معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی از آماده‌باش ۲۸ هزار خادم در ۱۲ صحن، ۳۳ رواق و ۲۰ ورودی حرم مطهر در ایام دهه کرامت خبر داد و خاطرنشان کرد: در این روز‌های فرخنده، روال گل‌آرایی حرم که همیشه به‌صورت یک روز در میان برگزار می‌شد، به‌صورت روزانه اجرا خواهد شد. ضمن اینکه در یکی از روز‌های هفتم، هشتم یا نهم خرداد نیز آیین غبارروبی ضریح برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: برای اولین سال، حدود هزار نفر از خدام در مراسم جشن شب ولادت امام رضا (ع) در ایوان حضرت، ولی عصر (عج) حضور پیدا می‌کنند. این برنامه قرار است با حضور دربانان، خدام، کفشداران و فراشان اجرا شود و صورتی مشابه با آیین خطبه‌خوانی دارد با این تفاوت که ماهیت کلی آن دلالت بر جشن و شادی خواهد داشت و با اهدای گل، این مراسم با نظم و شکوه خاصی برگزار می‌شود.

بهنام تصریح کرد: در مدت دهه کرامت، زوج‌های جوانی که عقد خود را در حرم مطهر بخوانند، از طرف خدام بانو هدیه نفیسی دریافت می‌کنند. پنجشنبه ۴ خرداد نیز خدام حرم مطهر با اهدای شاخه گل، به ساحت شهدای گران‌قدر بهشت ثامن‌الائمه (ع) ادای احترام خواهند کرد.

وی تأکید کرد: برنامه حضور خدام حافظ کل یا قاری در بیمارستان‌ها و زایشگاه‌ها برای قرائت اذان و اقامه در گوش نوزادان و نومتولدین، ارسال هزار بسته متبرک در روز شنبه به شهرستان‌های دورافتاده سراسر کشور، آزادی زندانیان جرایم غیرعمد به همت خدمه بانو، دیدار با خانواده شهدایی که تاریخ شهادت آن‌ها مقارن با دهه کرامت امسال است و مراجعه به مراکز خیریه، بهزیستی و توان‌بخشی برای تجلیل و تقدیر از این عزیزان از دیگر برنامه‌های دهه کرامت امسال است.