ما و مسئله قدرت نرم «۲»
محمود حبیبی کسبی

در یادداشت قبلی به این اشاره شد که غفلت از قدرت نرم، سبب شده است که خروجی جریان اصلی سینما و رسانه در تقابل با فرهنگ عمومی و سیاست‌های کلان کشور باشد و کاستی‌های موجود در ساختار فرهنگی کشور به گونه‌ای است که باعث شده است بیشتر چهره‌های هنری و رسانه‌ای به سمت مخالف خوانی مداوم و همیشگی گرایش پیدا کنند. در همین راستا به دو عامل موجب مخالف خوانی سلبریتی‌ها در ایران اشاره کردیم و این سیر را در این یادداشت، ادامه می‌دهیم.

سوم: متأسفانه در بیشتر اوقات، پشت پرده هنر به زیبایی روی پرده نیست؛ به ویژه در جامعه سینما و تئاتر و موسیقی، بسیاری از تصمیمات در محافل خصوصی و پارتی‌های شبانه گرفته می‌شود. در همین پارتی‌های شبانه و محافل مافیایی است که نقش‌های فیلم‌ها و نمایش‌ها تقسیم می‌شود. به همین دلیل است که یک خانم بازیگر، سه سال پیش در مصاحبه‌ای گفت:

«از زمانی که از زیارت اربعین بازگشته ام، دیگر نقشی به من نمی‌دهند، دیگر دوستانم تحویلم نمی‌گیرند و جواب تلفنم را هم نمی‌دهند». همین خانم بازیگر چند روز پیش کشف حجاب کرد و در یکی از محافل اجتماع اهالی سینما و تئاتر حضور پیدا کرد! احتمالا همین کم محلی‌ها و بیکاری، او را به اینجا رسانده است. قابل پیش بینی است که به زودی ایشان را در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها خواهیم دید.

چهارم: سودای دعوت شدن و برگزیده شدن در جشنواره‌های فرنگی است که چهره‌های مشهور هنری را به کنش‌های مخالف با حکومت ایران می‌کشاند. قطعا دولت‌های خارجی که برخی از آن‌ها نیز از دیرباز با ملت و دولت ایران سر خصومت دارند، این خوش رقصی‌ها را بی دستمزد نمی‌گذارند و با دعوت سلبریتی‌ها به جشنواره‌های خارجی و اهدای جوایز هنری، مراتب تشکرشان را اعلام می‌کنند.

حال پاسخ این سؤال را درمی یابیم که از اساس چرا باید بازیگر و خواننده و فوتبالیست و مجری با دانش اندک سیاسی و اجتماعی، این قدر در مسائلی که تخصص ندارد، ورود کند؟ و پاسخ این پرسش نیز روشن می‌شود که اصولا چرا حرف غیر علمی و غیر مستند این چهره‌ها در مسائلی که شناختی از آن ندارند، فراگیر می‌شود و مورد پذیرش قشر درخورتوجهی از مخاطبان عام قرار می‌گیرد؛ بنابراین دستگاه‌های فرهنگی و مخاطبان آثار هنری باید چشم و گوششان را بیشتر باز کنند و به این جماعت، اجازه ماهی گرفتن از آب گل آلود را ندهند. در عوض بیاییم هنرمندان فهیم و اصیل را دریابیم که وارد این بازی‌ها نمی‌شوند و به همین جرم، اغلب از سوی محافل مافیایی طرد می‌شوند و به سختی روزگار می‌گذرانند.