دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی: مدت تخصیص ارز به تولیدکنندگان ۲ برابر شده است
نگار نوایی

به گزارش شهرآرانیوز، حمید صفای نیکو امروز۳۰ اردیبهشت ماه در صد و سومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی که در اتاق بازرگانی مشهد برگزارشد، اظهار کرد: مشکلاتی که درباره بخشنامه شماره ۲۶۱۶۵۴/۰۱ بانک مرکزی برای جلوگیری از ایجاد درخواست‌‎های غیرواقعی ارز توسط  تولیدکنندگان مطرح می‌شود، درست است. نکته ای که وجود دارد این است تعداد درخواست تخصیص ارز بسیار زیاد است و محدودیت ارز نیز وجود دارد . بانک مرکزی قبلا ۲۰ روزه درباره تخصیص ارز پاسخگو بود که اکنون مدت زمان پاسخگویی دو برابر شده است و علت این مساله نیز افزایش ثبت سفارش است.

وی افزود: نکته ای که در اینجا مطرح است این است که بانک مرکزی به ازای ثبت سفارش تولیدکنندگان ارز تخصیص می‌دهد اما زمان تخصیص ارز موضوعیت اولیه از دست رفته و این مساله باعث شد تا ۵ درصد ارزش وادرات کالا مسدود شود. 

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی با اشاره به اینکه در حال حاضر بانک‌ها با ناترازی مواجه هستند، گفت: با توجه به اینکه تامین منابع مالی بانک‌ها به شکل ۱۰۰ درصدی جبران نمی‌شود و از طرفی بانک مرکزی با این بخشنامه ۵ تا ۱۰۰ درصد مبلغ کالای وارداتی را مسدود می‌کند، اینها با شعار سال همخوانی ندارد. پیشنهاد ما این است که باید این موضوع به طریق دیگری انجام شود و تخصیص ارز به همان  ۲۰ روز برگردد زیرا این مسدودسازی به تولید لطمه می‌زند.

در ادامه امیررضا رجبی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار کرد: از روز اولی که این بخشنامه ابلاغ شد، در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت مخالفت خود را اعلام کردیم.

وی افزود: پیگیری کردیم تا این مشکل برای واحدهای تولیدی حل شود و در سفر سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت به خراسان رضوی نیز  این موضوع مطرح شد و مکاتبه‌ای با بانک مرکزی و دولت برای مستثنی شدن واحدهای تولیدی از این بخشنامه صورت گرفته است. همچنین به لحاط مشکل روند تخصیص ارز، دو نماینده از وزارتخانه در بانک مرکزی مستقر شده‌اند و موارد بحرانی را به این دو نماینده اعلام می‌شود تا واحدها به مسدودیت ۵ درصدی دوم و سوم برخورد نکنند و تا زمانی که مشکل بخشنامه حل نشود، موارد بحرانی را اینگونه پیگیری خواهیم کرد.