رئیس نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی: باید به‌سمت ساخت ساختمان‌های بلند‌مرتبه مهندسی‌ساز برویم
طنین همتی

حسین بشیر در حاشیه همایش ساختمان‌های بلندمرتبه در مشهد که امروز برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز گفت: در زمینه بلندمرتبه‌سازی با توجه به اینکه ساخت این ساختمان‌ها از نظر اجرا و ساخت، نسبت به سایر ساختمان‌ها مهندسی‌تر است، اهمیتی ویژه‌ دارند.

وی افزود: در ساختمان‌های غیربلند، خیلی از افراد که شاید سواد و علم روز ندارند، وارد کار می‌شوند. اما ایجاد ساختمان‌های بلندمرتبه با توجه به حساسیت کار، مسلما دست مهندسان و افراد کاربلد و انبوه‌ساز است که تأیید صلاحیت‌های فنی مشخص را دارند.

رئیس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی با بیان اینکه در مشهد در بلندمرتبه‌سازی موفق بوده‌ایم، ادامه داد: در ساختمان‌های بلندمرتبه، جانمایی، مکانیک خاک، ضخامت زمین، مسئله گرمایش و سرمایش، تأسیسات و نمای کار، با کار علمی و مهندسی در ارتباط است و مشهد با داشتن حدود ۴۲ هزار مهندس متخصص در زمینه شهرسازی، محاسبات و معماری، همه تلاشش را می‌کند که رو سفید باشد و نتایج، کاری ماندگار برای شهر به ارمغان بیاورد.

بشیر تصریح کرد: در بحث ساختمان‌های ناایمن اصرار داریم که ساختمان‌ها مهندسی‌ساز شوند و ساختمان‌ها توسط مهندسان ساخته شوند و نظام مهندسی و راه و شهرسازی در ساخت‌وساز‌ها دخیل باشند تا ساختمان‌هایی دارای پروانه داشته باشیم. بیشتر ساختمان‌های ناایمن ساختمان‌هایی هستند که پروانه نداشته‌اند و شهرداری خوشبختانه به این موضوع وارد شده است و بر بهره‌برداری از آن‌ها نظارت می‌کند.

وی گفت: در همایش بلندمرتبه‌سازی بیش از ۸۰۰ نفر شرکت کردند که از این تعداد، حدود ۶۰۰ نفر حضوری بودند و بقیه به‌صورت مجازی از استان‌های مختلف شرکت کردند. اتفاق خوبی که در این همایش افتاد، این بود که مجوز و امتیاز ارتقای پایه را گرفتیم که برای مهندسان باارزش است.