رشد ۹۰ درصدی مصرف دخانیات‌ در بین دختران جوان | خراسان رضوی رتبه دوم مصرف دخانیات در کشور
علی صمدی جوان

دکتر ناصر امینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار شهرآرانیوز گفت: میزان استفاده از مواد دخانی در خراسان رضوی در سال ۱۴۰۰، ۲۶.۹‌درصد برآورد می‌شود و بر این اساس استان ما بعد از استان کهگیلویه و بویراحمد در جایگاه دوم کشور قرار دارد.

وی ادامه داد: مصرف مواد دخانی در افراد بالای ۱۸ سال در سراسر کشور در سال ۱۴۰۰، ۱۹.۵‌درصد و در خراسان رضوی ۲۶.۸۶‌درصد است که متأسفانه آمار زیادی است.

دکتر امینی افزود: در حوزه مصرف سیگار، آمار‌های کشور ۹.۳۳‌درصد هستند و در خراسان رضوی و مشهد، ۷.۷۶‌درصد مصرف سیگار داریم، اما در بحث قلیان، آمار مصرف در استان ما زیاد است.

وی به مصرف سیگارهای الکترونیکی نیز اشاره و تأکید کرد: سیگارهای الکترونیکی نیز نیکوتین دارند و هیچ فرقی با سیگارهای عادی نمی‌کنند. بنابراین به‌هیچ‌عنوان مصرف این سیگارهای جدید را توصیه نمی‌کنیم.

وی با اشاره به رشد استعمال سیگار‌ بین دختران جوان، تصریح کرد: در گروه سنی ۱۳ تا ۱۵، متأسفانه آمار استعمال سیگار به‌ویژه در بین دختران جوان زیاد است؛ به‌گونه‌ای که ۱۳‌درصد از دختران این رده سنی به استعمال سیگار و دیگر مواد دخانی رو آورده‌اند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: در رده سنی ۲۵ تا ۳۴ سال، ۱۹‌درصد از آقایان به استعمال سیگار مشغول هستند. اما آمار تکان‌دهنده حکایت از رشد ۹۰‌درصدی استعمال دخانیات میان دختران طی ۵ سال گذشته دارد.

دکتر امینی به بیماری‌های شایع و ناشی از استعمال مواد دخانی اشاره کرد و گفت: هر نخ سیگار، بیش از ۵ هزار ماده سمی با خود دارد که پس از اشتعال، تا ۷ هزار ماده سمی را گسترش می‌دهد. سرطان ریه در مردان و سرطان دهانه رحم در زنان، شایع‌ترین امراضی هستند که در پی استعمال سیگار در فرد به وجود می‌آیند که سرطان ریه در خراسان رضوی بسیار شایع است.