خشکسالی ۱۸ هزار و ۱۵۶ میلیارد تومان به بخش کشاورزی خراسان رضوی خسارت زد
مریم  احمدی

سیدمحسن شالفروشان روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار شهرآرا نیوز افزود: این میزان خسارت در بخشهای مختلف زراعی، باغی، دام و طیور، شیلات، حوزه آب و خاک و زیربنایی سنجش و برآورد شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه زراعی پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به محصولات خسارت وارد شده است، افزود: بیشترین میزان خسارت در بخش غلات خصوصا کشت دیم با ۸۵ درصد خسارت و کشت آبی نیز با حدود ۳۰ درصد می‌باشد.

رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: ۳۷۰ هزار هکتار محصولات زراعی استان در سال زراعی جاری تحت تاثیر تنش های آبی قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: ۱۸۶ هزار هکتار از باغات استان تحت تاثیر خشکسالی است که در این بخش بیشترین خسارت با هفت هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان ثبت شده است و بین ۱۵ تا ۳۰ درصد افت محصول را در پی دارد .

این مسئول در جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: در حوزه دام و طیور نیز به میزان چهار هزار و ۶۱۰ میلیارد تومان خسارت برآورد شده که شامل افت عملکرد حاصل خسارتهای ناشی از کمبود علوفه ، آب و تغذیه دامها ، ضعف مراتع، کاهش مقاومت نسبت به بیماری در دام، افزایش تلفات و غیره می شود.

وی با بیان اینکه حوزه آب ، خاک و زیربنایی نیز برآورد ۴۳۷ میلیارد تومان خسارت شده است، اظهار کرد: دبی آب قنوات استان بین ۱۰ تا ۵۰ درصدکاهش یافته است و هزار و ۷۵۰ رشته قنات استان شامل ۲۵ درصد قنوات دچار خسارت شده است.

رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: در حوزه شیلات نیز ۱۷۰ میلیارد تومان برآورد خسارت شده است.