ایمن سازی دام‌های خراسان رضوی در برابر بیماری آبله در اولویت جدی است
مریم  احمدی

محمدرضا بهروزیان در گفت‌وگو با شهرآرانیوز افزود: طی دو ماه گذشته از سالجاری ۶ میلیون و ۴۷۲ هزار و ۴۰۰ راس از دام‌های سبک و سنگین استان بر علیه بیماری‌ها ایمن‌سازی و واکسینه شدند.

وی اظهار کرد: بیشترین میزان واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین استان با ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار راس، واکسینه کردن در برابر بیماری آبله می‌باشد.

بهروزیان ادامه داد: پس از آن ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار راس دام استان در برابر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک و‌ی میلیون و ۶۰۰ هزار راس در برابری بیماری سیاه زخم (شاربن) واکسینه شدند.

وی ادامه داد: واکسینه کردن دام‌های استان در برابری بیماری بروسلوز (تب مالت) دام سبک به تعداد ۴۸۰ هزار راس، بیماری سل به تعداد۴۳ هزار، بروزسلوز دام سنگین با ۲۲ هزار راس و واکسیناسیون در برابر بیماری هاری به تعداد ۲۷ هزار و ۴۰۰ دیگر اقدامات در این زمینه طی ۲ ماه گذشته از سالجاری است.

۱۰ درصد جمعیت دام کشور به ظرفیت ۱۵ میلیون راس متعلق به خراسان رضوی است و سالانه ۷۶ هزار تن گوشت قرمز، ۱۵۳ هزار تن گوشت سفید و ۱۴۰ هزار تن تخم‌مرغ در این استان تولید می‌شود.

بیماری آبله اغلب به وسیله روش تنفسی در زمان تماس نزدیک بین حیوانات بیمار و سالم منتقل میشود، اما از طریق غشا‌های مخاطی یا خراش‌های پوست نیز می‌تواند وارد شود. این ویروس‌ها در بزاق، ترشحات چشم و بینی، شیر، ادرار، مدفوع و همچنین در ضایعات پوست و دلمه‌های آن یافت میشود و همکاری دامداران در اجرای عملیات واکسیناسیون در کنار رعایت مسائل قرنطینه‌ای و بهداشتی می‌تواند در پیشگیری از وقوع بیماری در سطح گله بسیار موثر باشد.