مقابله پلنگ با کوهنوردان خوافی 
فاطمه غلامی

به گزارش شهرآرانیوز، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خواف در پی انعکاس خبر وقوع یک مواجهه بوجود آمده بین یک طبیعت‌گرد و پلنگ در ارتفاعات این شهرستان گفت: صبح روز چهاردهم خرداد یک گروه کوهنورد و طبیعت‌گرد محلی شامل سه نفر در ارتفاعات مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست شهرستان خواف برای خوردن چای اتراق می‌کنند، در نزدیکی و حدود ۱۵ متری محل اتراق حفره یا یک غار کوچکی وجود داشته که احتمالا محل استراحت پلنگ بوده است که در نهایت پلنگ به یکی از این افراد حمله کرده و وی را بصورت سطحی زخمی و سپس فرار می‌کند.

سعید شفیعیان گفت: حدود ۴۵ روز پیش تصاویر یک قلاده پلنگ و توله‌های او در شهرستان ثبت شد و روز‌های قبل از این نیز حضور پلنگ در ارتفاعات شهرستان گزارش شده است. 

وی افزود: گزارش و تصویربرداری از پلنگ در ارتفاعات شهرستان موضوع تازه‌ای نیست و به تکرار این گزارش‌ها به اداره حفاظت محیط‌زیست واصل شده است، اما در روز‌های اخیر با توجه به این که زادآوری این گونه در شهرستان اثبات و پلنگ به همراه توله‌های خود مشاهده شده است، لازم است کوهنوردان و جوامع انسانی اطراف زیستگاه‌های کوهستانی به نکات احتیاطی آن توجه ویژه‌ای کنند. 

وی تصریح کرد: با توجه به این که انسان‌ها دائما زیستگاه گونه هایی، چون پلنگ را کوچک و محدود کرده و به زیستگاه‌های باقی مانده نیز تعرض کرده‌ایم، مواجه انسان با آن‌ها افزایش یافته است.

شفیعیان اظهار کرد: این مواجه خوشبختانه به خیر گذشته، که می‌توانست آسیب جدی تری داشته باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خواف تاکید کرد: درصورت مواجهه با پلنگ، راه فرار را برای آن باز گذاشته و به هیچ وجه کنجکاوی نکنید و نزدیک آن نشوید.