توصیه و هشدار چهار نهاد آمریکایی علیه برنامه پهپادی ایران

به گزارش شهرآرانیوز، وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد: امروز، وزارت امور خارجه، وزارت بازرگانی، وزارت دادگستری و وزارت خزانه داری آمریکا با صدور یک توصیه نامه به جامعه بین المللی، بخش خصوصی و مردم نسبت به تهدید ناشی از خرید، توسعه و تکثیر پهپادهای ایران هشدار دادند.

در ادامه این بیانیه آمده است: این توصیه به صنعت خصوصی در خصوص تجهیزات کلیدی مرتبط با پهپاد که ایران به دنبال کسب آنها برای توسعه برنامه پهپادی خود است و نهادهای دخیل در تهیه، تولید و تکثیر پهپادهای ایرانی اطلاع می دهد.

آمریکا همچنین به صادرکنندگان، تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و موسسات مالی توصیه کرده است تا بررسی دقیق و کنترل های داخلی موثر به ویژه در خصوص فعالیت های مرتبط با پهپادهای ایران را انجام دهند تا از انطباق با الزامات قانونی در تمام بخش های زنجیره تامین و جلوگیری از مشارکت ناخواسته در برنامه پهپادی ایران اطمینان یابند.

وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد: بسیار مهم است که بخش خصوصی در اجرای تعهدات قانونی خود در قبال خرید پهپادها و قطعات مرتبط با ایران هوشیار باشد و برای جلوگیری از هرگونه فعالیتی که به توسعه برنامه بی‌ثبات‌کننده و خطرناک پهپاد ایران  کمک می کند اقدام کند. روسیه به استفاده از پهپادهای ساخت ایران در حملات علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین ادامه می‌دهد. این توصیه نمونه دیگری از  تلاش آمریکا برای اختلال و تاخیر در انتقال پهپادها از ایران به روسیه است.

منبع: ایرنا