دانستنی‌های نوجوان | یار طبیعت باشیم

ریحانه صادقی- در ماه مه‌ی سال ۲۰۱۵ اتفاق عجیبی در هندوستان افتاد. کودکان کار بمبئی، در طول تنها دو هفته، توانستند بوستانی کوچک را در این شهر از شر آلودگی و زباله خلاص کنند.

ایده‌ی انجام این کار را یک فعال محیط زیست هندی به نام بهارات سمنت (Bharat Samant) داد. او می‌گوید: «در رستورانی مقابل این بوستان نشسته بودم که ناگهان توجهم به وضعیت بوستان جلب شد.

این بوستان مانند یک زباله‌دان بود که رهگذران با بی‌توجهی، لیوان‌های پلاستیکی نوشیدنی و ته‌سیگارشان را در آن پرت می‌کردند.»

سمنت با دیدن این صحنه تصمیم گرفت با کمک گروهی از کودکان بادکنک‌فروش، گل‌فـــــروش و اســبـــاب‌بازی‌فــروش مشغول‌به‌کار در این خیابان، گروهی برای پاک‌سازی و محافظت از این بوستان تشکیل دهد.

او آن‌ها را مسئول پاکیزه نگهداشتن این بوستان کرد. آن‌ها هم از اینکه این مسئولیت بر دوششان قرار داده شد، خوشحال شدند. آن‌ها هر روز جلو رهگذران را می‌گرفتند و از آن‌ها می‌خواستند در این مکان زباله نریزند.

تنها در عرض شش روز، به لطف توجه و مسئولیت‌پذیری این بچه‌ها، وضعیّت بوستان شروع به تغییر کرد. یکی از این بچه‌ها می‌گوید: «وقتی عمو از ما پرسید چه احساسی درباره‌ی کثیفی این بوستان داریم، ما گفتیم احساس بدی داریم.

او هم به ما گفت از این به بعد شما مسئول این بوستان هستید. ما هم شروع کردیم به تمیز کردن بوستان.»