برگزاری همایش بین المللی «الهیات زیارت» در مشهد مقدس
رضا میرزاده

به گزارش شهرآرانیوز، دومین پیش نشست همایش بین المللی «الهیات زیارت» ظهر امروز با حضور جمعی از اساتید و محققین دانشگاه‌های کشور و به میزبانی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد.

در این جلسه علمی، عناوینی از جمله «زیارتگاه‌های زنانه در الهیات و ادیان»، «عهد به مثابه بنیاد زیارت»، «گونه‌شناسی زائران حرم مطهر رضوی»، «گونه‌شناسی زیارت در دین و فرهنگ یهود»، «الهیات اگزیستانسیالیستی زیارت»، «گفتمان‌های متنوع در الهیات زیارت بر اساس رویکرد همدلانه»، «مناقشه زیارت در الهیات مسیحی» و «مبانی فلسفی زیارت» مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اساتید و کارشناسان در هر یک از زمینه‌های یاد شده، مقالات خود را ارائه کردند.

در حاشیه این نشست علمی، دکتر «محسن شرفایی» مدیر گروه ادیان و مذاهب بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و عضو کمیته اجرایی همایش بین المللی «الهیات زیارت» به شهرآرانیوز گفت: همایش بین المللی «الهیات زیارت» به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، انجمن علمی فلسفه دین ایران و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و با همکاری مراکز مختلف حوزوی و دانشگاهی داخلی و خارجی قرار است آبانماه امسال در مشهد برگزار شود.

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است پیش از برگزاری همایش بین المللی «الهیات زیارت» در آبانماه سال جاری، ۵ پیش نشست علمی انجام شود. نخستین پیش نشست به میزبانی دانشگاه شهید مطهری در تهران برگزار شد و عناوینی از جمله «زیارت و مشکلات روحی- عاطفی زنان»، «ارتباط زیارت و زیبایی شناسی در الهیات مسیحی»، «تبارشناسی زیارت در مسیحیت کاتولیک» و «نشانه‌شناسی نظام معنایی متون زیارات» در آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پیش نشست دوم نیز به میزبانی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد.

شرفایی خاطرنشان کرد: ۳ پیش نشست بعدی این همایش نیز قرار است به میزبانی دانشگاه قرآن و حدیث شهر ری، دانشگاه ادیان و مذاهب قم و انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شود. گفتنی است زمان ارسال چکیده مقالات به این همایش تا ۱۵ تیرماه ادامه دارد و محققان و صاحبان اندیشه می‌توانند چکیده مقالات خود در ارتباط با محور‌های همایش، از طریق پایگاه اطلاع رسانی theopilgconf.ir به دبیرخانه همایش ارسال کنند.