آب‌رسانی پایدار به بیش از ۸ میلیون روستایی در سراسر کشور
علی صمدی جوان

به گزارش شهرآرانیوز، مجید آقازاده امروز، ۲۵ خرداد، در همایش سراسری خیرین آب‌رسان کشور با شعار یک جرعه یک لبخند گفت: مرکز جهاد آب‌رسانی روستایی مستقر در وزارت نیرو با هدف ارائه خدمت به روستائیان و متشکل از نیرو‌های دولتی و نیرو‌های جهادی کارآمد تشکیل شده تا معضل تامین آب شرب روستا‌ها را برطرف نماید.

وی ادامه داد: ۲۱ میلیون نفر از جمعیت کشور را روستائیان تشکیل می‌دهند که در ۶۱ هزار روستا ساکن هستند. از این تعداد ۳۷ هزار و ۹۰۰ روستا تحت پوشش شبکه آب‌رسانی آب و فاضلاب هستند ولی ۲۳ هزار و ۱۰۰ روستا نیز تحت پوشش ما قرار نمی‌گیرند. البته بنا داریم اقدامات مربوط به الحاق این روستا‌ها را به شبکه آبفای کشور سرعت ببخشیم.

آقازاده ادامه داد: در حال حاضر مشکل کم‌آبی یا اصطلاحا تنش آبی مستمر در ۱۷ هزار و ۶۰۰ روستا با جمعیت بیش از هشت میلیون نفر جریان دارد که مرکز جهاد آب‌رسانی در نظر دارد در پایان ۶ ماه نخست امسال، عملیات آب‌رسانی را در این مناطق به پایان برساند.

معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور یادآور شد: ۱۵ استان عضو جمعیت خیران آب‌رسان هستند و تاکنون به ۱۴۰۰ روستا عملیات اجرای آب‌رسانی توسط خیران در حال اجراست و ۵۱۶ روستا با کمک این شخصیت‌ها از آب شرب پایدار برخوردار شده‌اند. بیشترین کمک‌ها به استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و کرمان بوده است.  

وی متذکر شد: در یک سال و نیم اخیر و به کوشش دولت سیزدهم و همراهی خیرین آبرسان، ۳۱۴۹ روستا با پایداری آب همراه شده‌اند.